Ohjelmistorobotiikan hyödyt liiketoiminnassa

Etsitkö keinoja yrityksesi liiketoiminnan kasvun edistämiseksi automaattisesti? Silloin sinun kannattaa ehdottomasti lukea tämä artikkeli!

Ohjelmistoautomatiikasta on nopeasti tulossa suosittu valinta yrityksille, jotka haluavat parantaa tehokkuuttaan ja kilpailukykyään. Aikaisemmin pk-yritysten ei ollut taloudellisesti järkevää satsata robotiikkaan, koska suhteellisen pienillä volyymeillä panos-tuotos-suhde jäi heikoiksi ja investoinnin takaisinmaksuaika venyi pitkälle. Nykyisin tarjolla on paljon ketterämpiä automaatioratkaisuja, joita pk-yritykset voivat hyödyntää tehokkaasti liiketoiminnan katalysaattoreina.

Tutustumme 10 liiketoimintahyötyyn, joita organisaatiot voivat saavuttaa ohjelmistorobotiikan avulla. Kerromme myös esimerkkejä, miten kyseistä teknologiaa hyödynnetään eri toimialojen yrityksissä. Luettuasi tämän artikkelin sinulla on hyvä käsitys siitä, miten liiketoiminnan älykäs automaatio voi hyödyttää yritystäsi, ja sinulla on paremmat edellytykset tehdä tietoon perustuva päätös sen käyttöönotosta. Aloitetaan siis!

10 hyvää syytä hankkia ohjelmistorobotti

1. Tuottavuus kasvaa

Automaatio auttaa ihmisiä suorittamaan saman työmäärän lyhyemmässä ajassa. Jos esimerkiksi ihmiseltä menee 3 tuntia raportin tekemiseen, robotin avulla sama työntekijä saa raportin valmiiksi 15 minuutissa. Se tarkoittaa, että työntekijäsi ovat tuottavampia, jos he työskentelevät helppokäyttöisen ohjelmistorobotin kanssa. Ajattele, miten paljon kustannuksia ja aikaa säästyisi!

2. Tehokkuus nousee

Ohjelmistorobotti parantaa tehokkuutta, koska se suorittaa suuremman työmäärän kuin ihminen samassa ajassa. Ihmisten työaikaa rajoittaa se, kuinka monta tuntia vuorokaudessa he voivat työskennellä, mutta ohjelmistot eivät tarvitse taukoja ja voivat työskennellä 24/7/365.

3. Tarkkuus paranee

Oletko huolissasi siitä, että mahdolliset käsittelyvirheet maksavat yrityksellesi rahaa ja aikaa? Jos näin on, olet varmasti iloinen tietäessäsi, että ohjelmistoautomaation käyttöönotto auttaa poistamaan virheet. Robotti ei tee inhimillisiä virheitä. Tämä on erityisen hyödyllistä tarkkuutta vaativissa toiminnoissa, esimerkiksi pankki- ja vakuutusalalla.

4. Turvallisuus

Robotin tietojen käyttö on täysin dokumentoitu ja valvottu prosessi. Ohjelmistorobotti tarvitsee tietokoneen, käyttäjätunnuksen ja salasanan järjestelmiin, joissa se työskentelee. Sitä kuuliaisempaa työntekijää ei ole – se käyttää annettuja ohjeita ja noudattaa sääntöjä täydellisesti. Kun ohjetta muutetaan, robotti noudattaa uutta sääntöä välittömästi eikä muistele vanhoja.

5. Skaalautuvuus

Modernin teknologian avulla saat tasavertaiset toimintaedellytykset suuria yrityksiä vastaan. Yrityksen tuottavan kasvun menestystekijä on kyky sopeutua joustavasti tehtävien ja toimintojen kasvavaan määrään ja hallita lisääntyneitä vastuita. Älykkään automaation avulla voit säätää ja mukauttaa mitä tahansa prosessia ja vastata kysynnän muutoksiin ja markkinoiden vaatimuksiin ketterästi. Robotti auttaa sinua hoitamaan vastuita helposti ja tehokkaasti, jotta voit keskittyä liiketoimintasi kasvattamiseen.

6. Edistynyt analytiikka

Edistyneen analytiikan ansiosta voit parantaa tuotettasi/palveluasi kohdemarkkinoillesi ja jatkokehittää prosessia. jota automatisoit. Ohjelmistorobotti kerää ja erottelee arvokasta tietoa kuten sykliajat, työmäärämallit, virheet ja poikkeukset.  Teknologian avulla voit optimoida liiketoimintaprosessejasi parhaan tehokkuuden saavuttamiseksi ja parantaa päätöksentekoasi mikro- ja makrotasolla. Jos siis haluat parantaa analytiikkaasi, ohjelmistorobotti on juuri sinulle sopiva ratkaisu.

7. Onnistunut asiakaskokemus

Jos siis etsit tapaa parantaa asiakaspalveluasi ja täyttää asiakaskunnan vaatimukset, automaatio on pohtimisen arvoinen ratkaisu. Asiakkaiden vaatimuksiin vastaaminen ei ole helppoa, mutta ohjelmistorobotin hoitaessa toistuvat rutiinitehtävät, työntekijäsi saavat työrauhan keskittyä asiakkaiden tarpeiden tyydyttämiseen. Robotti luo raportteja, jotka auttavat sinua ymmärtämään ostajien tarpeita ja vastaamaan niihin. Työntekijöillesi jää enemmän aikaa vastata asiakaskyselyihin ja ratkaista ongelmia, joita ei voida ratkaista automaation avulla.

8. Häiriöttömyys

Epäröitkö päivittää vanhoja järjestelmiäsi kustannusten, liiketoiminnan keskeytyksen tai IT-infrastruktuurien monimutkaisuuden vuoksi? Voit silti hyödyntää robottiprosessien automatisoinnin etuja. Robotit voivat olla vuorovaikutuksessa vanhojen järjestelmien kanssa samalla tavalla kuin ihmisetkin, häiritsemättä keskeistä teknistä ohjelmaasi. Koska pystyt automatisoimaan päivittäisiä toimintoja, se voi pidentää vanhojen järjestelmiesi käyttöikää.

9. Resurssien optimointi

Useimmat ihmiset eivät nauti saman asian tekemisestä yhä uudelleen ja uudelleen, vaan tylsistyvät ja kadottavat työmotivaationsa ja inhimillisten virheiden mahdollisuus kasvaa. Rutiininomaisten työvaiheiden automatisointi robottien avulla osittain tai kokonaan, vapauttaa työntekijöidesi aikaa ja energiaa keskittyä tärkeämpiin tehtäviin. Siksi älykäs automaatio on arvokas työkalu kaikenkokoisille yrityksille.

10. Ajantasaisuus

Oletko kyllästynyt alituiseen sisällön päivittämiseen manuaalisesti? Voimme auttaa ja vähentämään paineitasi automatisoimalla asiakirjojen luomisen ja muuttamisen. Tämä tarkoittaa, että liiketoimintaprosessit ja toiminnot toteutuvat aikataulussa ja työntekijät, loppukäyttäjät ja asiakkaat saavat uusimmat ajantasaiset tiedot.

Mitkä tehtävät sopivat ohjelmistorobotille?

Ohjelmistorobotille sopivat toistuvat rutiinityöt, jotka voi kuvata tarkasti säännöillä. Kaikilla toimialoilla on taloushallinnon prosesseja, kuten ostolaskujen käsittely ja -hallinta, palkkatietojen ja verokorttien käsittely ja raportointi. Näissä tehtävissä ohjelmistorobotti on ihmisen paras apulainen.

Toisena esimerkkinä asiantuntijayrityksen myyntilaskutus. Työntekijät merkitsevät tekemänsä työtunnit tuntikirjausjärjestelmään asiakaskohtaisesti. Kuukauden päätteessä myyntilaskutusta hoitava henkilö siirtää työtunnit laskutusjärjestelmään ja lisää ne laskutusperusteena asiakaskohtaiselle myyntilaskulle. Ohjelmistorobotti voi siirtää jokaisen kuukauden viimeinen päivä tunnit tuntikirjausjärjestelmästä ja muodostaa niistä laskut yksi asiakas kerrallaan. Robotti tulostaa laskut paperille tai tekee verkkolaskun, sen mukaan millainen sääntö sille on määritetty. Tämä vähentää merkittävästi kuukauden vaihteen työpaineita ja laskutusta hoitava henkilö voi keskittyä vaativampiin tehtäviin, joita automaatio ei voi hoitaa.

Miten eri toimialat hyötyvät ohjelmistorobotiikasta?

Seuraavaksi konkreettisia esimerkkejä siitä miten tätä teknologiaa voi hyödyntää käytännössä eri toimialoilla:

  • Verkkokaupassa ja vähittäiskaupassa ohjelmistorobotti päivittää varastotietoja reaaliaikaisesti ja se poimii tuotantotietoja valmistajien verkkosivustoilta ja tuo tuotetiedot automaattisesti omalle verkkosivustollesi.
  • Terveydenhuollossa automaatioteknologiaa voi käyttää mm. potilastietojen siirtämiseen ja käsittelyyn, lääkäreiden raportointiin, lääkärilaskujen käsittelyyn, vakuutustietojen automatisointiin ja vakuutushakemusten käsittelyyn.
  • Rahoitus- ja pankkialalla robotteja käytetään tietojen validoinnin automatisointiin, tietojen siirtämiseen eri sovellusten välillä, asiakastilien hallintaan, raporttien luomiseen, lomakkeiden täyttämiseen ja lainahakemusten käsittelyyn.
  • Teollisuudessa ohjelmistoroboteilla automatisoidaan muun muassa toiminnanohjausjärjestelmiä, logistiikkatietojen seurantaa, tuotteiden hintavertailua.
  • Televiestinnässä ohjelmistorobotti varmuuskopioi asiakastietojärjestelmiä, kerää ja konsolidoi asiakkaiden puhelintietoja. poimii kilpailijoiden hinnoitteluun liittyviä tietoja,
  • Tilitoimistoissa osto- ja myyntireskontraan, kirjanpitoon, ja täsmäytykseen saadaan sekä nopeutta että tarkkuutta kun numerot siirtyvät yhdestä paikasta toiseen ohjelmistorobotin toimesta.
""

Tässä artikkelissa kerroimme ohjelmistorobotiikan hyödyistä liiketoiminnalle. Älykkään automaatioteknologian monipuolinen ja mukautuva luonne tekee siitä sopivan monenlaisiin sovelluksiin eri toimialoilla. Lisäksi teknologia auttaa yritystäsi alentamaan henkilöstökuluja.

Yleinen väärinkäsitys on, että tämä uraauurtava teknologia korvaisi ihmistyöntekijät. Tosiasia on, että robottien käyttöönotto edellyttää työvoimaa, joka pystyy hallitsemaan ja valvomaan sekä ihmisiä että koneita. Henkilökunnan työpanos ohjataan kriittisiin toimintoihin, joita automaatio ei voi hoitaa.  Ratkaisu on kouluttaa arvokkaat työntekijät hyväksymään muutos ja oppimaan uusia taitoja ja työtehtäviä. Näin toimimalla, saat ohjelmistoautomaatiosta kaiken mahdollisen hyödyn irti.

Me Virnexissä uskomme, että älykäs automaatio on arvokas lisä mihin tahansa yritykseen, ja me autamme sinua saamaan siitä kaiken irti. Siksi kehitimme VIBA – Virnex Intelligent Business Automation konseptin. Älä siis enää odota, vaan ota meihin yhteyttä jo tänään ja jutellaan lisää siitä, miten nämä äärimmäisen ahkerat ”botit” voivat hyödyttää sinun organisaatiotasi. Virnexin ohjelmistorobotiikan ratkaisuilla on potentiaalia viedä yrityksesi uusiin korkeuksiin ja pidemmälle!

Varaa aika suoraan asiantuntijallemme

Lue aiheesta lisää sivuiltamme: