Virnex
henkilö kädet kannettavan tietokoneen näppäimistöllä, näyttöruudulla Oilonin verkkokauppa

Energiateknologian edelläkävijä Oilon modernisoi verkkokauppansa Virnexin avulla

Oilon on lahtelainen kansainvälisesti toimiva energiateknologiayritys, jonka tuotteet tukevat kestävää kehitystä vähentämällä päästöjä suoraan ja mitattavasti. Oilon valmistaa laadukkaita lämpöpumppuratkaisuja, jotka sopivat jopa vaativimpiin teollisiin käyttötarkoituksiin. Lisäksi Oilon on matalapäästöisen polttotekniikan edelläkävijä vuosikymmenten kokemuksella.

Toimiala

Energiateknologia

Henkilöstö

400+

Toimipaikka

Lahti

Virnexin palvelut

Virnex ylläpitopalvelu 24/7, ketterän ohjelmistokehityksen palvelut (Scrum)

Virnexin tuotteet

WordPress + WooCommerce

Projektin tavoite

Oilonilla on laaja jälleenmyyntiverkosto, joka myy polttimia ja maalämpöpumppuja omille asiakkailleen sekä tilaa varaosia Oilonin verkkokaupasta. Verkkokaupassa on ollut tarjolla myös joitain lopputuotteita kiinteistölämmitykseen. Oilon on Virnex Groupin pitkäaikainen asiakas ja yhteistyötä on tehty jo useiden vuosien ajan.

Oilonin tavoitteena oli kehittää jälleenmyyjille suunnattua varaosien verkkokauppaa. Uudella verkkokaupalla Oilon halusi parantaa ostamisen helppoutta, lisätä myyntiä ja laajentaa verkkokaupan asiakaskuntaa.

Melko nopeasti projektin alussa selvisikin, että uudistamien yhteydessä on järkevä vaihtaa uuteen ja ajanmukaiseen alustaan, jonka kehitystyö olisi jatkossa joustavampaa ja nopeaa. Uusi alusta mahdollistaa asioita, joita esimerkiksi verkkokaupan laajentaminen uusille markkinoille tuo tullessaan.

Kuvan kahdesta ihmisestä ja läppäristä

Ratkaisu

Virnexillä oli jo useiden vuosien kokemus Oilonin varaosakaupasta jälleenmyyjille ja sen loppuasiakkaista, mikä antoi hyvän lähtökohdan ja ymmärryksen asiakkaan tarpeista.

Verkkokauppa vaihdettiin WooCommerce alustalle ja samalla laajennettiin verkkokaupan tuotevalikoimaa. Verkkokauppaan lisättiin voimakkaassa kasvussa olevien teollisuuslämpöpumppujen varaosat. Myös verkkokaupan visuaalista ilmettä uudistettiin ja tuotevalikoiman kuvien laatua parannettiin. Verkkokauppaan tehtiin myös useita uusia ominaisuuksia.

Verkkokaupan alustaksi valittiin WooCommerce, koska se tarjoaa suosituimpana verkkokauppa-alustana avoimen lähdekoodin kehittäjäyhteisön tuen ja monipuoliset laajentumismahdollisuudet tulevaisuudessa.

Päätös perustui myös aiempaan päätökseen siirtyä viestinnällisten verkkopalveluiden osalta WordPressiin, joten WooCommerce oli luonnollinen valinta verkkokauppa-alustaksi. Verkkokauppaa testattiin ensin Suomen markkinoilla ja sen jälkeen laajennettiin muihin EU-maihin. Projekti kesti suunnitteluvaiheesta käyttöönottoon noin vuoden.

Mitä saavutettiin?

Oilonin verkkokaupan myynti on uudistamisen jälkeen hyvässä kasvussa. Lämpöpumppujen varaosat ovat laitemalleittain helposti esillä ja ostettavissa. Ostaminen on nyt helppoa myös mobiililaitteilla ja maksuominaisuus mahdollistaa asiakaskunnan laajentamisen.

Lisäksi tuotevalikoiman ja tuotetietojen päivitys verkkokauppaan on aiempaa helpompaa. Verkkokaupasta löytyy tuhansia tuotteita erilaisilla variaatioilla ja uniikeilla ominaisuuksilla.

Meillä on nyt hyvin toimiva alusta, jonka päälle voimme lisätä tarvittavia ominaisuuksia. Tätä tarvitsemme liiketoiminnan kasvussa ja kehityksessä.

Jukka Luostarinen, Chief Customer Service Officer, Oilon Oy

Projektin eteneminen

Neuvotteluvaiheessa tunnistettiin projektin tärkeimmät elementit, kuten alustanvaihto ja modernisointi. Suunnittelussa olivat mukana Oilonin oma webmaster Ari Rautio, asiakaspalvelujohtaja Jukka Luostarinen (CCSO) ja markkinointipäällikkö Marika Pitkänen, Virnexin asiakkuuspäällikkö Jari-Pekka Koivisto sekä Virnexin muu tekninen tiimi.

Yhdessä asiakkaan kanssa konseptoitiin tarvittava kokonaisratkaisu.

Projektin hyödyt asiakkaalle:

  • Verkkokauppa liitettiin yhtenäiseen sisäänkirjautumisalustaan muiden Oilonin verkkopalveluiden kanssa.
  • Verkkokauppa modernisoitiin ja muokattiin mobiiliystävälliseksi.
  • Verkkokaupan ulkoasua parannettiin ja käyttöliittymään lisättiin viestinnällisiä elementtejä, kuten karuselli, tiedotteita, Outlet-osio ja haku.
  • Kauppaan toteutettiin toimitustapamoduuli, joka mahdollistaa selkeän toimitustavan valinnan jopa EU-alueella.
  • Maksuliikenne toteutettiin hyödyntäen nykyaikaisia maksutapoja.
  • Verkkokaupassa käytössä oleva analytiikka tarjoaa paremmat työkalut tilausten seurantaan.
  • Valittiin WooCommerce-alustan multisite-versio, jotta tuleva laajentuminen muille markkina-alueille olisi dynaamista, kuten harkittuna USA:n markkinoille.

Kaksi ihmistä työskentelee.

Asiakkaan ajatuksia yhteistyöstä Virnex Groupin kanssa

Työskentely Virnexin kanssa on ollut helppoa pitkän yhteisen taipaleemme ansiosta. Kommunikointi sujuu vaivattomasti, ja heillä on vahvaa osaamista alalla. Virnex on osoittanut ymmärtävänsä tarpeemme ja pystynyt tarjoamaan meille ratkaisun, joka vastaa tavoitteitamme. Uusi verkkokauppa on tuonut merkittäviä etuja liiketoiminnallemme, kuten integraation muiden verkkopalveluidemme kanssa, modernin ulkoasun, paremman käyttökokemuksen ja tehokkaamman tilausten käsittelyn. Olemme tyytyväisiä yhteistyöhön ja suosittelemme Virnex Groupia luotettavana kumppanina.

Ari Rautio, Webmaster, Oilon Oy

Ota yhteyttä

Mikäli haluat tavoittaa uudet ja nykyiset asiakkaat silloin kuin heille parhaiten sopii, ota rohkeasti yhteyttä. Työskentelen hyvin asiakaslähtöisesti ja vilpitön tavoitteeni on löytää sinulle ja yrityksellesi paras ja toimivin ratkaisu.

Erkki Ahonen

Ekki Ahonen

Myyntijohtaja verkkopalvelut

+358 40 746 3263