Palvelumuotoilu
Palvelumuotoilun keinoin luodaan asiakaslähtöisiä palveluita
Palvelumuotoilu auttaa yhdistämään liiketoiminta- ja asiakasymmärryksen. Näin voidaan suunnitella liiketoiminnan tavoitteita tukevia palveluita ja ratkaisuja sekä haluttuja kohderyhmiä puhuttelevaa viestintää. Palvelumuotoilun keinoin kehitykseen osallistetaan yrityksen sisäiset ja ulkoiset toimijat sekä yrityksen asiakkaat ja muut sidosryhmät.
Palvelumuotoilu liiketoiminnan tukena
Palvelumuotoilulla tarkoitetaan liiketoimintaprosessien ja palveluiden ihmislähtöistä kehittämistä. Ihmislähtöisessä kehittämisessä kulloinkin kehitettävään prosessiin tai palveluun liittyvät sidosryhmät otetaan aktiivisesti mukaan kehitystyöhön. Palvelumuotoilussa tarkastellaan koko palveluprosessia laajasti: miten asiakkaat kokevat palvelun, mitkä ovat palvelun eri vaiheet ja miten ne toimivat sekä asiakkaan että yrityksen näkökulmasta.
Työpajat ovat hyvä ja tehokas tapa osallistaa yrityksen eri toimijoita ja valjastaa sisäinen tietotaito kehittämään ja ideoimaan ratkaisua. Osallistamalla asiakasyrityksen sisältä eri toimijoita, saadaan paljon arvokasta tietoa loppuasiakkaiden tarpeista. Usein ongelmana on tiedon siiloutuminen, jolloin olemassa olevaa tietoa ei osata hyödyntää liiketoiminnan ja palveluiden kehityksessä.
Palvelumuotoilua hyödyntäen voidaan ratkaista niin laajoja liiketoimintaan liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia, kuin pienempiä kehityskohteitakin.
Esimerkkejä palvelumuotoilun mahdollisuuksista:
- Verkkosivut, verkkokaupat ja verkkopalvelut
- Räätälöidyt ohjelmistot
- Markkinointi- ja viestintästrategiat
- Liiketoiminnan taustaprosessit
- Olemassa olevat ja uudet palvelut sekä konseptit
- Liiketoimintaymmärrys ja strategiat
- Asiakaskokemus
- Työntekijäkokemus
Palvelumuotoilun hyödyt
Palvelumuotoilu on liiketoiminnan kehityksen yksi tärkeimmistä vaiheista, jonka avulla luodaan pohja liiketoiminnan tavoitteita tukevalle, kestävälle ja asiakaslähtöiselle ratkaisulle.
Kerätyn ymmärryksen avulla saadaan tietoa yrityksen nykyisestä tilasta, sekä löydetään todelliset kehityskohteet ja tavoitteet. Asiakasymmärrys auttaa parantamaan asiakaskokemusta, sitouttaa ja houkuttelee asiakkaita sekä parantaa markkinoinnin vaikuttavuutta.
- Luodaan ymmärrystä käyttäytymisestä, prosesseista ja niistä pisteistä, joissa asiakas kohdataan
- Kehitetään ja luodaan uutta
- Parannetaan olemassa olevaa
- Luodaan asiakaslähtöisiä käytettäviä palveluita
- Parempaa näkemystä toimintaympäristöistä joissa toimitaan.
Palvelumuotoilun avulla
Kasvatetaan myyntiä ja houkutellaan uusia asiakkaita
Parannetaan asiakaspysyvyyttä ja sitoutuneisuutta
Parannetaan asiakaskokemusta
Löydetään oikeat mittarit tavoitteille
Parannetaan työntekijöiden tyytyväisyyttä ja tehokkuutta
Tunnistetaan liiketoiminnan kehitysmahdollisuudet
Tehdään vaikuttavampaa markkinointia ja viestintää
Tehdään hiljainen tieto näkyväksi
Pohjatietoa kerättiin ja tutkittiin monipuolisin menetelmin. Erityisesti kiitosta Riverian henkilöstöltä saivat työpajat, joissa päästiin syvälle ytimeen ja meitä haastettiin tavoittelemaan uusia näkökulmia – kuitenkin koko ajan rinnalla sparraten.
Paula Hulkkonen, projektipäällikkö, Riveria
Uskon, että panostus laajaan alkukartoitukseen ja syvällinen perehtyminen Riverian tarpeisiin sekä asiakaspersooniin auttoi rakentamaan verkkosivuista juuri meitä parhaalla mahdollisella tavalla palvelevan kokonaisuuden.
Kumppanisi liiketoiminnan kehittämiseen
Autamme teitä kehittämään liiketoimintaanne, palveluitanne ja markkinointiviestintäänne kokonaisvaltaisesti. Palvelumuotoilun avulla tehty pohjatyö tukee kaikkia tarjoamiamme liiketoiminnan kehittämisen osa-alueita.
- AI-valmiuksien kartoittaminen ja AI-strategia
- Tiedolla johtamisen ratkaisut
- Palvelunhallinnan ratkaisut
- Digitaalisen asioinnin ratkaisut
- Markkinointi ja viestintä
- Liiketoimintamuotoilu
- Toiminnanohjaukset ratkaisut
Virnexissä palvelumuotoilu toimii pohjana onnistuneelle käyttökokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelulle.
Sukella palvelumuotoilun maailmaan VirneX Podcastin avulla
Tutustu asiakastarinoihimme
Uusi riveria.fi tarjoaa käyttäjälähtöisen verkkopalvelukokemuksen
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riverian uusi verkkosivusto julkaistiin keväällä 2023. Uudistuksen tavoitteena oli asiakaslähtöiset, saavutettavat sekä käyttäjäystävälliset sivut, huomioiden pääkohderyhmien hyvinkin erilaiset käyttötarpeet.
Lue lisääPajulahden verkkosivu-uudistus – palvelumuotoilun avulla kohti parempaa asiakaskokemusta
Palvelumuotoilun keinot käyttöön Koska uudistuksen ytimessä oli toiveena parempi asiakaskokemus, projekti aloitettiin laajalla asiakastutkimuksella, kilpailija-analyysilla ja Pajulahden henkilöstöä osallistavalla työpajasarjalla. Ennen työpajoja tehtiin asiakaskysely tunnistetuille sidosryhmille, jotta saatiin kattava käsitys siitä, mikä koettiin haasteeksi nykyisessä sivustossa. Löydökset Yksi taklattavista haasteista Pajulahden entisessä sivustossa oli sen siilomaisuus. Työpajoissa luotiin yhdessä Pajulahden henkilöstön kanssa verkkosivuston käyttäjäpersoonat ja […]
Lue lisääSalpausselän kisojen uudet sata sävyä
Loimme Salpausselän kisoille uuden päivitetyn visuaalisen ilmeen – Salppurin sata sävyä – sekä 100 v. juhlalogon ja sen visuaaliset sovellutukset.
Lue lisääOta yhteyttä
Olemme markkinoinnin, myynnin ja viestinnän ammattilaisia. Työskentelemme tiimeissä ja valitsemme sinulle parhaiten sopivan osaamisen ja tekijät. Miten voimme auttaa sinua?