Virnex Group logo

Projektin tavoite

Lammi-Kivitalot on Suomen ostetuin kivitalomerkki, joka tunnetaan erityisesti laadusta, designista ja luotettavuudesta. Suomen suurimpana ja vanhimpana betonikiven valmistajana Lammille on kertynyt tuoteinnovaatioita, kuten ensimmäisenä markkinoille tulleet ääntä ja kylmää eristävät lämpökivet. Nyt Lammi on mukana Betoniteollisuuden ja Aalto-yliopiston yhteisesti valmistellun Loikka-hankkeen osahankkeessa, jonka tavoitteena on löytää keinot betonirakentamisen hiilidioksidipäästöjen puolittamiseksi.

Suurin kotimainen toimija

Lammi-kivitaloja valmistuu vuodessa satoja ja niiden elinikä voi olla jopa 200 vuotta. Siksi Lammilla kiinnitetään erityistä huomiota tuotteiden laatuun ja turvallisuuteen. Yli 65 vuoden kokemuksella kivirakentamisen palveluita tuottava yritys valmistaa myös valtavan suuren määrän betoniharkkoja vuosittain.

Alan suurimpana kotimaisena toimijana Lammi edistää pitkäikäisiä tuotteita ja minimoi omien prosessiensa ympäristövaikutuksia. Betoniharkkoille on tehty hiilijalanjäljen laskenta ja ympäristöselosteiden (EPD-standardi) laadinta.

Alalla kehitellään koko ajan vastuullisempia materiaaleja sekä uudenlaisia tapoja hyödyntää materiaaleja pidempään. Lammi haluaa olla mukana luomassa vähähiilisempiä betonirakentamisen tapoja. Uusia tapoja on kehitettävä siten, etteivät betonimateriaalin hyvät ominaisuudet kuten käyttömukavuus ja kestävyys vähene.

Markus Inkiläinen, Markkinointi- ja kehityspäällikkö Lammin Betoni Oy

Lammilla kiinnitetään erityistä huomiota materiaalitehokkuuteen

Sekä Lammin valmistamat betonituotteet että heidän suunnittelemansa talot sitovat suuren määrän eri materiaaleja. Siksi Lammilla kiinnitetään erityistä huomiota materiaalitehokkuuteen. Kivimateriaali on 100 % kierrätettävissä ja hyödynnettävissä uudelleen. Lammi myös hyödyntää käyttämänsä energian ja resurssit mahdollisimman tehokkaasti.  

Yhdessä laadittu Vastuullisuusohjelma kerää yhteen jo tehdyt vastuullisuusteot sekä asettaa tavoitteet vastuullisuuden painopisteiden kehityskohdille. Tehdyistä ja suunnitelluista teoista sekä niiden toteuttamisen seurantaan tarvittavista mittareista muodostuu kokonaiskuva Lammin vastuullisuudesta.

Lammin vastuullisuuden painopisteitä hiilineutraalin rakentamisen ja resurssi- ja energiatehokkuuden lisäksi ovat työhyvinvointi ja –turvallisuus sekä asumisen turvallisuus ja elinkaarivaikutukset. 

Meille oli tärkeää saada Vastuullisuusohjelman laatimiseen mukaan mahdollisimman laaja otos henkilökunnastamme. Onnistuimmekin valjastamaan porukastamme projektiin hyvin monipuolista asiantuntemusta ja sopivasti erilaisia näkemyksiä.

Markus Inkiläinen, Markkinointi- ja kehityspäällikkö Lammin Betoni Oy

Vastuullisuuden kehitysprojektien valinta osallistavan suunnittelun avulla

Vastuullisuusohjelman laadinnassa käytettiin osallistavan suunnittelun menetelmiä kuten alkukartoituksen sidosryhmähaastatteluita sekä projektiryhmän kanssa pidettyjä työpajoja. Jokaiselle painopisteelle luotiin omat kehitysprojektinsa sekä niiden toteutumisen seurantaan sopivat mittarit.

Kehitystä vastuullisuuden painopisteihin Lammilla halutaan muun muassa betonin kiertävyyden lisäämiseen, energiatehokkuuden huomioimiseen sekä paremman työturvallisuuskulttuurin ohjeistamiseen myös asiakkaille ja kumppaneille. 

Valmiista vastuullisuusohjelmasta laadittiin selkeä ja visuaalinen esitys, jota voidaan hyödyntää myös Lammin myynnissä ja markkinoinnissa. Valmis ohjelma esiteltiin yhtiön hallitukselle elokuussa 2022.  

Mikäli yrityksesi kaipaa tehokkaampia vastuullisuuden mittareita, tavoitteiden kirkastusta tai sopivimpien kehitysprojektien luomista, ota yhteyttä, autamme mielellämme! 

Lähtötilanne

Meidät valittiin sivustoprojektin toteuttajakumppaniksi julkisen kilpailutuksen perusteella. Sivusto on täysin uusi osoitettaan myöden. Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää asukkaiden julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut 1.1.2023 alkaen, joten uudella sivustolla tulee olemaan keskeinen merkitys päijäthämäläisten palvelemisessa.

Keskeiset vaatimukset ja saavutettavuus

Asetettujen vaatimusten mukaisesti uusi paijatha.fi -sivusto kokoaa yhteen alueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut. Sivusto toimii eräänlaisena aloituspisteenä niin palveluiden käyttäjille, päättäjille kuin työnhakijoillekin.

Lähtökohtana sivuston suunnittelussa oli Päijät-Hämeen hyvinvointialueen juuri valmistunut uusi graafinen ilme, mikä loi hyvät puitteet modernin verkkopalvelun toteuttamiselle.

Virnexin suunnitteluprosessiin kuuluu kiinteänä osana saavutettavuuden varmistaminen niin teknisesti kuin verkkosivuston visuaalisen ilmeen ja sisällön osalta.

Valmiin verkkosivuston saavutettavuusseloste kuvaa sivuston käyttäjälle, miltä osin sivusto ei täytä saavutettavuus kriteereitä. Tällainen syy voi esimerkiksi olla sivustolle haluttu erilainen toiminto.

Laura Kemppi, palvelumuotoilija, Virnex Oy

Saavutettavuus julkisella toimijalla

Jopa 1,2 miljoonaa suomalaista tarvitsee digitaalista saavutettavuutta, mikä asettaa huomattavia vaatimuksia sivuston rakenteen ja värimaailman suunnitteluun. Sivuston tulee huomioida heikkonäköiset, värisokeuden eri asteet sekä mahdollistaa käytön kattavasti erilaisilla päätelaitteilla.

Julkisena toimijana Päijät-Hämeen hyvinvointialue on myös EU:n saavutettavuusdirektiivin ja kansallisen lain puolesta velvoitettu huolehtimaan sivuston saavutettavuudesta. Uusi sivusto on toteutettu annettujen vaatimusten mukaisesti.

Ennakoiva ja kattava hakutoiminnallisuus

Ennakoiva hakutoiminto oli yksi tärkeimmistä projektille asetetuista vaatimuksista. Sivustolle toteutettu hakutoiminto mahdollistaa käyttäjälle haut myös sivustoon tallennetuista pdf-tiedostoista.

Hyvin toteutettu hakutoiminto voi käyttäjälle korvata perinteisen valikkonavigoinnin ja sivustolla liikkuminen on käyttäjälle helpompaa.

Palvelumuotoilun menetelmät osa projektia

Hyvin toteutettu verkkosivusto ei koskaan ole vain tekninen toteutusprojekti. Projektin eri vaiheissa tulee huomioida sivuston erilaiset käyttäjäpersoonat ja heidän tarpeitaan vastaavan sisällön tuottaminen, käytettävyys eri päätelaitteilla sekä saavutettavuus ja hakukonelöydettävyys. Osallistava ja hyvin fasilitoitu suunnitteluvaihe mahdollistaa onnistuneen lopputuloksen.

Projekti jaettiin neljään vaiheeseen:

  • Suunnitteluvaihe (Service Design)
  • Käyttöliittymä- ja käytettävyyssuunnittelu (UI/UX)
  • Toteutus (Production)
  • Käyttöönottovaihe (Deployment)

Palvelumuotoilun menetelmät ja osallistava yhteiskehittäminen säännöllisine seurantapalavereineen antoi asiakkaalle mahdollisuuden seurata ja kommentoida mahdollisia muutostarpeita koko prosessin ajan.

Tämän toimintamallin projektiin tuoma ketteryys, yhdessä kiinteähintaiseen projektiin kuuluvien vaiheiden hyväksyntä, takasi onnistuneen lopputuloksen niin budjetin, sisällön kuin aikataulunkin puitteissa.

Toukokuussa julkaistu paijatha.fi -sivusto toteutettiin asiakkaan vaatimuksien mukaisin toiminnoin ja sovitun aikataulun puitteissa.

Ensivaikutelmaltaan toteutettu ylläpidon käyttöliittymä on erinomainen. Selkeästi helpompi käyttää, kuin aiempi kokemukseni WordPressistä. Sivuston ulkoasuun olen myös tosi tyytyväinen. Pidän värivalinnoista ja sivun raikkaasta ilmeestä.

Elina Suontama, Päijät-Hämeen hyvinvointialueen viestinnän kehittämispäällikkö

Suomalaista koulutusvientiä

Edufication.com on verkkopalvelu, jonka taustalla on ammattimainen koulutustuotanto-organisaatio, joka yhdistää suomalaisten yliopistojen sekä muiden korkeakoulujen osaamisen vastaamaan opiskelijoiden, laitosten ja yritysten tarpeita.

Edufication.com -verkkopalvelu tarjoaa räätälöityjä ja nykyaikaisia ​​oppimisratkaisuja erilaisiin tarpeisiin yrityksille ja organisaatioille. Palvelu tarjoaa mm. perehdyttämisohjelmat, muutoshallinnan sekä osaamisen hallinnan ja kehittämisen.

Kuinka projekti vietiin läpi?

Julkisen hankinnan määräyksiä noudattavana asiakkaana Xamk asetti tiukat tekniset vaatimukset projektissa kehitettävän verkkopalvelun toiminnoille sekä aikataululle. Mittava ja pitkäkestoinen työ toteutettiin kiinteähintaisena projektina.

Projekti toteutettiin noudattaen hyväksi havaittua prosessimalliamme, joka on perinteisen iteratiivisen vesiputousmallin ja ketterän kehittämisen kombinaatio. Lähes seitsemän kuukautta kestänyt verkkopalveluprojekti hyväksyttiin ja julkaistiin alkuperäisen aikataulun mukaisesti huhtikuussa 2022.

Tehdään tästä verkkokauppa, joka peittoaa kaikki globaalit EdTech-alan verkkokaupat!

Pekka Pulkkinen, projektipäällikkö, Xamk / Edufication

Palvelumuotoilu on päivittäinen tapa työskennellä

Olemme sisäisesti nimenneet projektin ensimmäisen vaiheen palvelumuotoiluvaiheeksi. Käytännössä palvelumuotoilun menetelmät ovat meillä läsnä koko projektin elinkaaren ajan. Virnex on erikoistunut verkkosivujen kehittämiseen, joka ei tarkoita vain koodaamista.

Ennen kaikkea olemme asiakkaidemme liiketoiminnan kehittäjiä, koska toteuttamillamme verkkosivuilla tavoitellaan aina muutosta parempaan, mahdollistamaan asiakkaalle jotain uutta. Palvelumuotoilu on Virnexillä päivittäinen tapa työskennellä, osallistaa ja yhteiskehittää tuotteita ja palveluita.

Edufication-projekti oli aivan huikea projekti, jossa pääsimme todella
näyttämään osaamisemme ja tekemään loistavaa yhteistyötä eri tiimiemme kesken.

Laura Kemppi, palvelumuotoilija, Virnex Group

Tekniikka ja keskeiset toiminnot

Verkkopalvelu perustuu WordPress -julkaisujärjestelmään ja WooCommerce -verkkokauppa-alustaan, jotka räätälöitiin asiakkaan vaatimukset täyttäväksi verkkopalveluksi hyödyntäen Virnexin omia lohkoelementtejä ja asiakaskohtaisesti toteutettuja ratkaisuja.

Verkkopalvelun keskeiset toiminnot

  • Verkkokauppa organisaatioille ja kuluttajille
  • Monikielisyys ja kohdemarkkinoiden vaatimuksien mukaiset maakohtaiset maksutavat ja verokannan hallinta.
  • 100% digitaalinen asiointi mahdollistaen mikrokurssien maksaminen ja suorittamisen joko suoraan Edufication.com -verkkopalvelun omalla oppimisalustalla tai integroituna kolmannen osapuolen EdTech-alustaan.
  • Käyttäjäkohtainen dashboard
    • Käyttäjä näkee dashboardilla verkkopalvelun oman oppimisalustan kurssit, joihin käyttöoikeus.
    • Linkit ulkopuolisilla oppimisalustoilla (esim. Claned) tuotettaviin, Eduficationista ostettuihin kursseihin.
    • Digitaaliset sertifikaatit kurssien suorittamisesta.

Integraatiot

Verkkopalvelu tarjoaa kokonaisvaltaisen verkkokauppa- ja oppimisympäristön, joka integroitiin projektin aikana lisäksi EdTech-alan johtavan toimijan Clanedin monipuoliseen oppimisalustaan.

Verkkokauppa on integroitu Xamk:n käyttämään Visma Wintime -taloushallinon ohjelmistoon.

Meillä on kunnianhimoiset tavoitteet luoda palvelualusta, joka mahdollistaa yliopistojen ja muiden oppilaitosten, sekä yritysten välisen koulutusyhteistyön kehittämisen ja palveluiden kansainvälisen myynnin.

Saimme erinomaisen tarjouksen ja toteutuksesta vastannut tiimi on osoittanut olevansa ammattimainen kumppani, juuri sellainen kuin oli tavoitteenammekin löytää.

Pekka Pulkkinen, projektipäällikkö, Edufication.com / Xamk

Kun sain elokuussa 2021 tiedon yrityksemme valinnasta Edufication-projektin päävastuulliseksi toteuttajaksi, huusin kirjaimellisesti täyttä kurkkua. Projekti oli sen hetkisen historian ylivoimaisesti suurin, mutta olimme tehneet paljon työtä kyvykkyytemme kasvattamiseksi ja tiesin, että meillä on valmius ottaa haaste vastaa ja onnistua.

Olen erittäin ylpeä siitä miten ammattimaisesti meidän tiimi on toiminut tässä projektissa.

Manu Mesimäki, operatiivinen johtaja, Virnex Group

Tehokasta tekemistä muuttuvista osista huolimatta

Scanian tiimissä tapahtui henkilöstövaihdoksia juuri, kun projektia oltiin käynnistämässä. Esimerkiksi IT-manager Tomi Lehtinen hyppäsi hankkeeseen mukaan sen jo alettua. Hänen mukaansa Virnexiltä saatiin hyvää tukea koko projektin ajan, eikä henkilöstövaihdoksista koitunut ongelmia.

Projektin aikana uusi järjestelmä saatiin käyttöön Scania Suomen IT-, talous-, myynti-, huolto-, sopimustuki- ja HR-tiimeille. Meiltä Virnexiltä mukana oli kolme osaajaa ja Scanian IT:stä kaksi edustajaa. Projektilla oli lisäksi ulkopuolelta palkattu konsultti projektipäällikkönä aktiivisen käyttöönottovaiheen ajan.

Projektia tehtiin huolellisesti vaiheittain yksi tiimi kerrallaan. Koska Efecte on muokattavissa kunkin prosessin tarpeiden mukaan, otettiin suunnitteluun mukaan edustajia jokaisesta tiimistä ja käytiin läpi, mitä tarpeita heillä oli. Näiden tietojen avulla voitiin määritellä, mitä järjestelmältä haluttiin ja muokata siltä vaadittuja toimintoja tarpeiden mukaan.

Toisin sanoen järjestelmästä tehtiin mahdollisimman käyttäjäystävällinen jo käyttöönottovaiheessa.

Mitä Efectellä tehdään Scanialla käytännössä?

Scania käyttää Efecteä talon ulkopuolelta asiakkailta tulevien pyyntöjen ja häiriöiden ohjaukseen. Kun asiakas ottaa yhteyttä sähköpostitse, muodostuu aiheesta tiketti tiimin työjonon. Tiimit tarkistavat tiketit ja ottavat ne käsittelyyn oman sisäisen priorisointijärjestyksensä mukaan. Tiimin jäsenet näkevät helposti, mitkä tiketit odottavat vielä käsittelyä, mitkä ovat käsittelyssä ja mitkä on jo hoidettu. Tiketit voidaan ohjata tarvittaessa kätevästi myös toiselle tiimille.

Lisäksi Scanialla on käytössä Efecten portaali sisäisten pyyntöjen lähettämiseen ja käsittelyyn. Jos siis jollakulla on kysyttävää omista lomapäivistään, laittaa hän portaalin kautta viestin HR-tiimille ja saa vastauksen nopeasti. Samoin viesti menee nopeasti IT:lle, jos tarvetta on vaikkapa uudelle tietokoneen näytölle. Näistäkin pyynnöistä muodostuu omat tikettinsä, jotka tiimit käsittelevät kunkin vuorollaan.

Yhteistyö ja kehitys jatkuvat

Yhteistyömme Scanian kanssa vaihtui projektista jatkuvaksi palveluksi. Kokoonnumme kerran kuussa keskustelemaan siitä, miten Efecteä voidaan kehittää palvelemaan Scaniaa vielä entistäkin paremmin.

”Käymme kuukausitapaamisissa läpi kehitysprojektien etenemisen sekä omat toiveemme jatkoon. Lisäksi Virnex on pitänyt meidät hyvin ajan tasalla siitä, mitä päivityksiä Efecteen on tullut tai tulossa”, kertoo Jari Riihimäki.

”Virnexin toiminta on ollut varsin tehokasta ja proaktiivista, asiantuntemus Efecten osalta on selvästi korkealla tasolla. Jos vastaan on tullut ongelmia, he ovat osanneet tarjota erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, joista on sitten yhdessä valittu paras mahdollinen.”

Virnexillä on taitoa ja tahtoa

”Virnexin toiminta on ollut varsin tehokasta ja proaktiivista, asiantuntemus Efecten osalta on selvästi korkealla tasolla. Jos vastaan on tullut ongelmia, he ovat osanneet tarjota erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, joista on sitten yhdessä valittu paras mahdollinen”, toteaa Tomi Lehtinen. ”Voin vilpittömästi suositella Virnex Groupia muillekin. Heillä on taustalla vahva asiantuntemus ja kova tahto saada hommat toimimaan!”

Meillä Virnexillä on satojen projektien kokemus Efecte-alustan hyödyntämisestä eri liiketoimintaprosesseissa. Kilometrejä on takana paljon, joten osaamme ennakoida projektissa tulevia kuoppia tai pomppuja. Lisäksi osaamme suositella asiakkaille valmiiksi erilaisia ominaisuuksia, koska olemme nähneet, miten Efecteä hyödynnetään eri liiketoimintaprosesseissa.

Scania on yksi maailman johtavista kuorma- ja linja-autojen sekä meri- ja teollisuusmoottoreiden valmistajista. Suomessa Scania on alansa edelläkävijä. Scania Suomi Oy tarjoaa kokonaisvaltaisia kuljetusratkaisuja, joiden avulla voit lisätä logistiikan tehokkuutta ja samalla vähentää haitallisia ympäristövaikutuksia.

Ratkaisu

Moderni verkkopalveluratkaisu joka yhdistää yritysten sekä yhteisöjen asioinnin Gramexin kanssa. Samalla Gramexille syntyi asiakasdatan hallintaan sekä hyödyntämiseen ”asiakas data hub”.

Tulokset

Tavoitteena oli selkeä ja houkutteleva verkkokauppa, josta ammattilaiset voisivat ostaa äänitemusiikin käyttölupia entistä vaivattomammin.

Mikko Leppänen, ICT-manager Gramex, mikko.leppanen@gramex.fi