Virnex Group logo

Viisi vinkkiä monikanavaisen markkinoinnin mittaamiseen

Kolme ihmistä istuu keskustelemassa pöydän äärellä.

Miten monikanavaista markkinointia kannattaa toteuttaa ja mitata, jotta se tuottaa oikeasti tuloksia? Tähän blogiin asiantuntijamme kokosi viisi vinkkiä, jotka auttavat PK-yrityksen markkinoinnin tekijöitä ohjaamaan liiketoimintaa datan avulla ja näin saavuttamaan tavoitteet tehokkaammin.

1. Määrittele tavoitteet ja kohderyhmät

Aloita tavoitteista ja kohderyhmästä. Selkeät tavoitteet auttavat sinua määrittelemään mittarit. Tavoitteena voi olla tunnettuuden lisääminen tai liidien generointi ja myynnin kasvattaminen. Tunnista, kenet haluat tavoittaa ja millaisella viestillä herätät kohderyhmäsi kiinnostuksen. Valitse kanavat, joissa kohderyhmäsi on aktiivinen.

2. Johdonmukainen viesti kaikissa kanavissa

Monikanavainen markkinointi tarkoittaa yhden tunnistettavan viestin esiintuomista eri kanavissa. Kun olet määritellyt kohderyhmäsi ja tiedät mistä kanavista heidät tavoitat, voit aloittaa monikanavaisen kampanjan suunnittelun. Valitse olennaiset kanavat ja varmista, että asiakas tunnistaa kampanjan missä tahansa hän sen kohtaa. Ydinviestin tulee säilyä, mutta voit rohkeasti muuttaa sisältöä kanavakohtaisesti.

3. Älä tähtää kaikkialle – valitse oikeat kanavat

Kohderyhmät ovat erilaisia ja niiden sisälläkin ihmiset saattavat käyttäytyä eri tavoilla. Näin olla kanavavalinnan tulee perustua tietoon. Selvitä, missä kanavissa juuri sinun asiakkaasi viettävät aikaa ja kuluttavat sisältöä. LinkedIn voi toimia B2B-liidien lähteenä, kun taas Tiktok voi tuoda näkyvyyttä tapahtumille.

4. Tee konversiosta helppoa

Sijoita toimintakehotteet (CTA, Call To Action) selkeästi asiakkaan ostopolulle. Hyödynnä lomakkeita, chatbotteja ja ajanvarauslinkkejä. Mieti, missä vaiheessa asiakas on ja mitä tietoa hän tarvitsee juuri nyt. Pidä ydinviestisi kirkkaan ja ole läsnä oikeissa kanavissa oikealla viestillä. Varmista, että jokaisessa ostopolun vaiheessa on tarjolla oikeanlaista sisältöä ja tukea.

5. Mittaa ja reagoi kampanjan aikana

Ennen kampanjan alkua määrittele ja luo konversiopisteet, joita haluat mitata. Konversiopisteet auttavat sinua johdattamaan asiakasta kohti toivottua toimintaa. Seuraa aktiivisesti kampanjan etenemistä:

  • Konversioiden määrä ja laatua
  • Kävijöiden käyttäytyminen sivustolla: mitkä sisällöt kiinnostavat
  • Mainosten tavoitteiden toteutuminen: vievätkö käyttäjän haluttuun toimintaan

Analytiikka ei ole jälkikäteen tehtävä raportti vaan jatkuvan kehittymisen työkalu.

Case Salpausselän kisat 2025

Laajan monikanavaisen markkinointikampanjan tavoitteena oli rakentaa kiinnostusta, palvella tiedontarvetta ja ohjata lippujen ostoon. Kampanja-aikana käytössä oli useita kanavia ja tapahtuman pääviesteinä: ”Latua suurille tunteille” ja ”Meidän kaikkien Salppuri”. Kohderyhmiä oli useita erilaisia aina festarikansasta lapsiperheisiin. Kanavat valittiin kohderyhmien mukaan: Google, Meta, Tiktok, Youtube, ohjelmallinen mainonta, natiivisisällöt, uutiskirjeet, radio- ja tv-mainokset sekä paikallisesti tehtiin mainontaa katukuvassa ja muun muassa markettien kassoilla. Kaikkissa kanavissa oli yhtenäinen tunnistettava ilme, ydinviesti sekä ohjaukset johdonmukaisesti toivottuihin konversiopisteisiin. Kampanjan tuloksia tarkasteltiin säännöllisesti ja toimenpiteitä optimoitiin tarvittaessa.

Salpausselän kisojen monikanavainen kampanja oli laaja, mutta voit ottaa samat rakennuspalikat käyttöön pienemmässä mittakaavassa. Muistat nämä viis askelta: tavoite, viesti, kanava, konversiopiste ja mittaus.

Ota yhteyttä

Olemme markkinoinnin, myynnin ja viestinnän ammattilaisia. Työskentelemme tiimeissä ja valitsemme sinulle parhaiten sopivan osaamisen ja tekijät. Miten voimme auttaa sinua?

Krista Walden.

Krista Waldén

Asiakaspäällikkö

+358 44 977 2320

Tutustu myös näihin artikkeleihin

Henkilö työskentelemässä tietokoneella.

Toimivaa sisältöä vastuullisesti

Tässä artikkelissa sisältöasiantuntijamme jakaa ajatuksiaan, miten tuottaa toimivaa sisältöä verkkosivuille ja muille digitaalisille alustoille tehokkaasti vastuullisuus huomioiden.

Lue lisää
Kolme naista istuu kokouspöydän ääressä keskustelemassa.

Näin teet toimivaa sisältöä B2B-markkinassa

Vaikuttavalla ja vakuuttavalla sisällöntuotannolla on valtavan suuri merkitys B2B-markkinassa ja etenkin asiantuntijatyön markkinoinnissa. Kuinka sitten tuottaa toimivaa sisältöä, joka ei huku massaan ja tuottaa myös myynnin toivomia liidejä?

Lue lisää

Salpausselän kisojen uudet sata sävyä

Loimme Salpausselän kisoille uuden päivitetyn visuaalisen ilmeen – Salppurin sata sävyä – sekä 100 v. juhlalogon ja sen visuaaliset sovellutukset.

Lue lisää