03.06.2025 | Artikkelit ja blogit
Toimivaa sisältöä vastuullisesti

Uutta sisältöä tuotetaan valtavaa tahtia ja markkinointikoneet huutavat uuden sisällön perään. Sivustot eivät nouse hakukoneissa, ellet ole jatkuvasti tuottamassa uutta sisältöä. Tässä artikkelissa sisältöasiantuntijamme jakaa ajatuksiaan, miten tuottaa toimivaa sisältöä verkkosivuille ja muille digitaalisille alustoille tehokkaasti vastuullisuus huomioiden.
Mitä tarkoittaa vastuullinen sisällöntuotanto?
Kiinnostavan sisällön tehokkuus on ymmärretty toimivana markkinointikeinona jo vuosia. Sisältöä tuotetaan valtavia määriä eri alustoille ja medioihin. Tekoälyn hyödyntämisen myötä sisältöä tuotetaan entistä enemmän. Mukaan mahtuu valtava määrä kertakäyttöistä höttöä, joka ei tavoita kohdeyleisöään ja hukkuu nopeasti muun vastaavan sisällön joukkoon.
Vastuullisesti tuotettu sisältö on monikäyttöistä, se kestää aikaa ja on mahdollisimman monen käytettävissä, eli saavutettavuusdirektiivien mukaista. Olemme tottuneet kierrättämään vaatteita ja pyrimme hankkimaan laadukkaita tuotteita, jotka kestävät aikaa. Tarvittaessa käytämme vanhat kengät suutarilla. Tätä samaa ideologiaa voimme yhtä hyvin hyödyntää sisällöntuotannossa.
Vastuullinen sisältö on monikäyttöistä
Vastuullinen ja toimiva sisältö on monikäyttöistä. Yhden isomman sisällön ympärille on helppoa rakentaa useampia sosiaalisen median nostoja, uutiskirjeen sisältöjä, sisäistä koulutusmateriaalia tai hyödyntää sisältöä vaikkapa osana koulutus- tai myyntimateriaalia. Kun luot uutta sisältöä, mieti siis missä kaikissa kanavissa ja millä tavoin voit valmista sisältöä hyödyntää.
Vastuullisuus vinkki! Hyödynnä somenostoissa verkkosivuilta löytyvää valmista tekstiä ja asiakkaiden sitaatteja. Muotoile tekstiä tarvittaessa, mutta älä jätä somenostojen tekemistä vain tekoälyn tehtäväksi.
Vastuullinen sisältö kestää aikaa
Kuin vuosia käytössä ollut luottovaate, myös sisällöt voivat säilyä käyttökelpoisina vuodesta toiseen. Tarvittaessa sisältöä voidaan hieman päivittää ja tehdä tarvittavia muutoksia. Vanhempia asiakastarinoita on hyväkin käydä välillä ajatuksella läpi ja tarkistaa, onko sisältö edelleen relevanttia ja työskentelevätkö tekstissä mainitut henkilöt edelleen samoilla titteleillä.
Vastuullisuusvinkki! Kun tuotat sisältöä, mieti millaisilla sanamuodoilla voit helpottaa sisällön pitkäikäisyyttä. Kirjoitatko esimerkiksi ”tänä kevään” vai ”keväällä 2025”. Voitko tuottaa sisältöä vuosittain hyödynnettävää sisältöä, kuten ”Puutarhurin vinkit kevääseen”. Vuodesta toiseen se kevät aina tulee ja vuodesta toiseen puutarhat kaipaavat samoja hoitotoimenpiteitä.
Vastuullinen sisältö on saavutettavaa
Vastuullinen sisältö huomioi digitaalisen saavutettavuuden periaatteet. Käytännössä tämä tarkoittaa selkeää ja ymmärrettävää kieltä, loogista rakennetta ja teknisesti toimivaa verkkosivustoa. Saavutettavuus ei ole vain lakisääteinen velvollisuus, se on yhdenvertaisuuden edistämistä. Kun sisältöä voi lukea, kuunnella tai tulkita eri avustavien teknologioiden kautta, se palvelee laajempaa yleisöä ja lisää yrityksen uskottavuutta.
Vastuullisuusvinkki! Käytä selkeää yleiskieltä ja vältä vaikeaa ammattisanastoa. Tarvittaessa selitä vaikeat sanat ja avaa lyhenteet. Panosta tekstimassan jäsentelyyn ja otsikoihin. Varmista, että kuvatekstit ja linkkitekstit kertovat sisällön merkityksen. Näin autat niin asiakkaitasi kuin hakukoneita.
Vastuullinen sisällöntuotanto ei ole raskasta byrokratiaa, vaan perusasioiden vaalimista. Vastuullinen sisällöntuotanto tarkoittaa sitä, että pysähdyt hetkeksi miettimään: Voinko hyödyntää jo olemassa olevaa ja miten teksti palvelee lukijaa nyt ja tulevaisuudessa?
Ota yhteyttä
Olemme markkinoinnin, myynnin ja viestinnän ammattilaisia. Työskentelemme tiimeissä ja valitsemme sinulle parhaiten sopivan osaamisen ja tekijät. Miten voimme auttaa sinua?

Tutustu myös näihin artikkeleihin

Näin teet toimivaa sisältöä B2B-markkinassa
Vaikuttavalla ja vakuuttavalla sisällöntuotannolla on valtavan suuri merkitys B2B-markkinassa ja etenkin asiantuntijatyön markkinoinnissa. Kuinka sitten tuottaa toimivaa sisältöä, joka ei huku massaan ja tuottaa myös myynnin toivomia liidejä?
Lue lisää
AI tarvitsee ihmistä - ja ihminen toista ihmistä
Me Virnexillä lupaamme tarjota asiakkaittemme käyttöön arvokkaimman teknologiamme – ihmisen. Virnexin Lead Data Scientist Mikko Tuomela kertoo tekoälyn hyödyistä liiketoiminnan tehostamisessa, mutta muistuttaa samalla, miksi ihminen tarvitaan edelleen osaksi yhtälöä.
Lue lisää
Viisi vinkkiä monikanavaisen markkinoinnin mittaamiseen
Miten monikanavaista markkinointia kannattaa toteuttaa ja mitata, jotta se tuottaa oikeasti tuloksia?
Lue lisää