Virnex Group logo

Palvelumuotoilu ei ole mikään uusi, ihmeellinen taikatyökalu, joka jokaiselta suunnittelijalta löytyy tietokoneeltaan. Se on enemmänkin kokonaisvaltainen ja käyttäjälähtöinen ajatusmalli, jossa suunnitellaan kohdeyleisölleen relevantteja palveluita, prosesseja, tuotteita ja kokemuksia.

Palvelumuotoilussa yhdistyy elementtejä muun muassa käyttöliittymäsuunnittelusta, asiakaspalvelusta, liiketoimintaprosesseista, myynnistä ja markkinoinnista. Siksi palveluiden muotoilu on myös koko yrityksen yhteinen asia!

Hyvä palvelumuotoilu johtaa hyvään liiketoimintaan

Palvelumuotoilun lähtökohta on ymmärrys asiakkaan ja liiketoiminnan tarpeista. Jos suunnittelussa keskitytään pelkästään liiketoiminnan tarpeisiin, lopputuloksena voi olla palvelu, jota kukaan sen kohderyhmästä ei halua käyttää. Vastaavasti pelkkä asiakaskokemukseen keskittyminen ei välttämättä luo hyvää liiketoimintaa.

Mitä tahansa palvelua suunniteltaessa onkin hyvä varmistaa, että lähdetään varmasti ratkaisemaan oikeaa ongelmaa, joka vastaa myös liiketoiminnan tarpeisiin. Tämän jälkeen suunnitellaan palvelu niin, että se on käyttäjäystävällinen, brändin mukainen, saavutettava ja löydettävä, eli yhdellä sanalla toimiva.

Digitaalinen palvelumuotoilu

Digitaalisista palveluista puhuttaessa kyseessä on monesti esimerkiksi verkkosivusto tai verkkokauppa, mutta myös yrityksen sisäiset palvelut kuten IT-palveluidenhallinta on hyvä huomioida. Esimerkiksi isolla intranet-projektilla ei saavuteta paljoa hyötyä, jos lopputuloksena syntyvää palvelua ei kukaan löydä tai halua käyttää.

Palvelumuotoilusta on siis hyötyä, kun suunnitellaan uusia palveluita, mutta myös olemassa olevia palveluita voidaan tarkastella ja kehittää palvelumuotoilun keinoin. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kehitysprojektia, jonka aikana selvitetään nykyisen palvelun toimivuus, mahdolliset ongelmakohdat ja suunnitellaan palvelun käyttökokemus uudestaan.

Laajuudessaan kehitysprojekti voi olla jotain yhdestä konseptointityöpajasta jatkuvaan, vuosia kestävään kehitysyhteistyöhön.

Kuva kahdesta työkaversita

Tässä jotain esimerkkejä haasteista, jotka olemme ratkaisseet palvelumuotoilun keinoin:

  • Miten digitalisoidaan palveluiden myynti ja siten vähennetään asiakaspalvelutyön tarvetta
  • Miten siirretään tuotteiden myynti kivijalkakaupoista verkkoon ja siten kasvatetaan myyntiä
  • Miten automatisoidaan tiedon siirtäminen eri järjestelmien välillä ja siten vähennetään manuaalista työtä
  • Miten lisätään näkyvyyttä tuotteille sekä brändille ja kasvatetaan liidien määrää
  • Miten helpotetaan kuntalaisten asiointia ja siten vähennetään kunnan työntekijöiden työtaakkaa
  • Miten yrityksen uudet palvelut saadaan nykyisten asiakkaiden tietoisuuteen ja käytettäväksi

Jos tämä herätti mielenkiintoa, niin ota yhteyttä. Tavoitteenamme on saada kaikista asiakkaidemme palveluista mahdollisimman hyvin muotoiltuja.

Kuvan etualalla kasvi. Taustalla tietokone.

Ota yhteyttä

Meidän asiantuntijamme toimivat oppaina uudessa digitaalisessa maailmassa ja tekevät siitä ymmärrettävän​Tarvitsit sitten yksittäistä konsulttia osaksi yrityksesi tiimiä tai kokonaisnäkemystä tiedolla johtamisesta, ota meihin yhteyttä!

Hannu Mikkola

Liiketoimintajohtaja digitalisoinnin välineet

+358 40 545 3055

Nykypäivän milleniaalien keskuudessa sana ”intranet” voi helposti luoda vanhanaikaisen mielikuvan. Varhaisista intraneteistä käytettiinkin usein tylsää nimitystä ”sisäinen verkkosivusto”. 

Haasteena näissä sivustoissa on, että kun organisaatiolle tulee tarve julkaista uusi aihe, sisäiselle sivustolle tehdään uusi nettisivu. Ajan kuluessa intranet paisuu kuin pullataikina, sivu ja aihe kerrallaan. Olennaisen ja ajankohtaisen tiedon etsimisestä tulee yhä vaikeampaa ja työaikaa kuluu turhaan hakemiseen. Valitettavasti suuri osa intraneteistä toimii yhä tällaisella alustalla, vaikka sisäinen tiedonkulku on yksi tärkeimmistä haasteista mitä organisaatiot nykypäivänä kohtaavat.

Milleniaalit ja Y-sukupolvi kaipaavat tietoa yhtä paljon kuin aiemmatkin, mutta eivät suostu arkeologisiin kaivauksiin vaan vaativat tiedon helposti ja nopeasti näytölleen.

Maailma on muuttunut – niin on myös intranet 

Viimeistään COVID 19 -viruksen aikaansaama työelämän mullistus on auttanut meitä jokaista ymmärtämään sekä toimivan sisäisen viestinnän että yhtenäisen työpaikkakulttuurin todellisen merkityksen.  

Intranetissä on kyse ihmisistä ja tiedosta. Kun tarvitset apua työssäsi, etsit usein selkeää ohjetta tai henkilöä, et asiakirjaa. Nykypäivän etä- ja hybridityön maailmassamme intranet on tarpeellisempi kuin koskaan aiemmin sillä tieto on hajaantunutta, eikä työkavereilta pääse yhtä helposti kysäisemään asioista ohimennen.   

Oletko miettinyt, että kun yrityksesi toimii hajautettuna useilla paikkakunnilla tai jopa eri aikavyöhykkeillä, missä yrityskulttuurisi elää? Intranet on yksi konkreettinen ilmentymä organisaatiostasi digitaalisessa muodossa. Se on kuin kotipaikka, jossa yrityskulttuurisi näkyy ja tuntuu. Siellä jaetaan tarinoita, kommunikoidaan, eletään arvoja ja koetaan yhdessä… 

Tämän vuoksi perinteiset dokumenttikansiot eivät enää riitä intranetiksi, vaan niistä täytyy tulla digitaalisia kahviloita, joissa tavataan ja keskustellaan käyttäen niin tietokoneita, kännyköitä kuin tablettejakin. Fiiliksen pitäisi olla lähempänä kavereidesi kanssa ulkona käymistä kuin museoretkeä kansalliskirjaston arkistoon. 

Kuva kahdesta henkilöstä.

Intranet on koko organisaation viestintäkanava 

Hyvin toteutettuna nykyaikainen intranet mahdollistaa toimivan tavan sisäiselle viestinnälle. Sisäisten sähköpostien sumaa ei enää synny saapuvien laatikkoon, ja viestintä kulkee esteettömästi ja läpinäkyvästi eri yksiköiden välillä.

Niinpä modernin intranetin tulee tarjota kanava ja helpot työkalut kaikkeen dokumenttien sähköisestä allekirjoittamisesta yksityiseen chattiin ja videopuheluihin.

Ratkaisevan tärkeää on tiedon organisoinnin ja metadatan ymmärtäminen. Olennaista on tiedon järjestäminen siten, että voit kohdistaa tietoja ja viestintää dynaamisesti oikeille henkilöille.

Ajankohtainen tieto työkavereista ja siitä mitä kukin tekee, missä paikassa ja missä projektitiimissä, auttaa ihmisiä löytämään tarvitsemansa avun ja koordinoimaan työtään muiden kanssa.

Hyvin tehty intranet mahdollistaa avoimen ja läpinäkyvän työskentelyn, luomatta tarpeetonta ”melua” koko organisaatioon. 

Työntekijöitä työskentelemässä tietokoneilla yhdessä

Kohdennettu sisällön kuratointi

Erinomaisessa intranetissä käy mielellään usein, ja jokainen käynti on lyhyt ja tarkoituksenmukainen, koska tieto löytyy nopeasti. Uutta tietoa syntyy jatkuvasti ja olemassa olevaan sisältöön tulee päivityksiä. Tästä syntyvä tiedon tulva taklataan kuratoimalla (lat. curare ”huolehtia, hoitaa, välittää”).

Wikipedian mukaan, ”Kuratointi tarkoittaa sisällön keräilyä uudeksi sisältöyksiköksi. Kuratointia voidaan kutsua myös suodattamiseksi tai harkituksi keräilyksi, sillä järkevästi tehty keräily antaa yleisölle mahdollisuuden saada sisällöstä irti merkitystä.

Tehokas kuratointi perustuu sisällön selkeään omistukseen. Kun aiheen asiantuntijalla on yksiselitteinen omistusoikeus tarjoamiinsa tietoihin ja toimivat työkalut sen hallintaan, sisällön hallinta on paljon helpompaa. 

Kun viestintä on kohdennettu oikein, jokainen työntekijä näkee itselleen merkityksellisen ja tarpeellisen sisällön. Tieto yksikköösi tulevasta uudesta työkaverista on merkityksellinen ja Intranetin viestintätyökaluilla voit lähettää hänelle tervetulotoivotuksen. Tieto paloharjoituksesta on tarpeellinen vain niille, jotka työskentelevät kyseisessä kiinteistössä.   

Nykyaikainen intranet tarjoaa helpot ja tehokkaat työkalut sisällön kuratointiin.  

Kaksi työntekijää työskentelemässä tietokoneella

Vapauta organisaatiosi koko potentiaali 

Nykyaikainen intranet toimii yhtä tehokkaasti mobiilissa kuin IT-tukihenkilön pöytäkoneella. Riippumattomuus ajasta ja paikasta mahdollistaa jokaisen työntekijän tasapuolisen kohtelun, niin rakennustyömaiden parakeissa, tehtaan taukohuoneissa ja rekka-autonkuljettajan kopeissa kuin tietotyöntekijän etäpisteessä.

Yrityskulttuurisi kukoistaa ja sen myötä tapahtuu viestinnällistä taikuutta. Tämä on mahdollista, kun oikeat työkalut kohtaavat oikeat sisäisen viestinnän prosessit. Näin ihmiset ja koneet toimivat saumattomasti yhteen, hyödyntäen toistensa vahvuuksia.

Asiakkaamme hyödyntävät nykyaikaisimpia työkaluja intraneteissään

Me Virnexissä olemme digitaalisen työn strateginen kumppanisi.

Mies ja nainen selaavat lehtistä yhdessä

Pohditko yrityksesi ensimmäistä Intranet-ratkaisua tai mietitkö miten vanhasta Intrasta voisi kätevimmin siirtyä moderniin mobiili-intranetiin? 

Olemme tehneet vuosikymmenten ajan asiakkaillemme tehokkaita Intranet-ratkaisuja viimeisimpiin teknologioihin perustuen ja tältä tietopohjalta olemme tuottaneet uuden ajan Lumo Intranetin, joka on yhtä vaivatonta hankkia, kuin ottaa käyttöönkin.

Ota meihin yhteyttä ja keskustellaan yrityksesi tarpeista ja saat asiantuntijoiltamme konkreettisen ehdotuksen teidän digitaalisen viestintänne tehostamiseksi. Toteutamme työn huippuammattilaisten taidoin ja iloitsemme yhdessä projektisi onnistumisesta. Intohimomme on auttaa yritystäsi kehittymään ja menestymään niin myötä- kuin vastoinkäymisissä.

Mikä vuokrajohtaja sitten on? Hän on henkilö, joka työskentelee asiakasyrityksessä etukäteen tehtävässä sovitun ajan. Alihankintasopimuksen päättymisajankohta on myös asiakasyrityksen työntekijöiden tiedossa. Vuokrajohtajista ei ole ajatuksena tulla yrityksen työntekijää sopimusajan päätyttyä. Kuitenkin vuokrajohtajat tekevät todellisia, keskeisiä johtamistehtäviä: he hallinnoivat resursseja, tekevät aloitteita yrityksen tavoitteisiin ja tuloksiin pääsemiseksi ja johtavat työntekijöitä.

Virnex on tukenut suomalaisia organisaatioita vuokrajohtamisella jo usean vuoden ajan. Lue tästä artikkelista lisää, miten myös sinun yrityksesi voi hyödyntää tätä nykypäiväistä tapaa edistää yrityksesi tavoitteita ja strategiaa joustavalla mutta laadukkaalla tavalla.

Miksi yritys päättäisi valita vuokrajohtajan?

Yritykset palkkaavat käyttöönsä vuokrajohtajia useista eri syistä ja moniin eri tarkoituksiin. Tässä on koottuna niistä yleisimpiä.

Ulkopuolelta kokemusta ja asiantuntemusta
Asiakasyritykset mainitsevat usein sisäiset puutteet taidoissa tai kokemuksessa tärkeimpänä syynä siihen, että he hankkivat ulkopuolisia henkilöitä johtotehtäviin.

Vuokrajohtajilla on tyypillisesti laajempi työkokemus ja tuoreempaa erikoisosaamista kuin asiakasyritysten johtavassa asemassa olevilla työntekijöillä. Se, että heillä on tietoa ja osaamista, mitä monella organisaatiossa ei ole, antaa vuokrajohtajille mahdollisuuden toimia mahdollisimman tehokkaasti yrityksen hyväksi.

Toiseksi tärkeimpänä syynä on tilapäinen tarve
Kenties asiakasyrityksellä on jo erikoisosaamista, mutta lyhytaikaisesti tarvitaan lisäresursseja. Asiakasyritys ei halua luoda pysyvää työpaikkaa, vaan pyrkii löytämään tilapäisiä lisäresursseja. Ajatus määräaikaisten johtotehtävien luomisesta voi olla erityisen houkutteleva nopeasti kasvavissa yrityksissä, joissa johtotarpeet kehittyvät ja muuttuvat nopeasti, eivätkä toistaiseksi voimassa olevat työsuhteet tai pitkäaikaiset sijaisuudet ole toivottavia, sekä yrityksissä, joissa harkitaan muutoksia epävarmaan tulevaisuuteen sopeutumiseksi.

Näin voidaan myös hallinnoida kiinteän henkilöstön määrää yrityksessä tehokkaammin, kun osa henkilökunnasta on joustavilla sopimuksilla.

Mies pitää esitelmää työpaikalla ja osoittaa fläppitaulua.

Millaisiin tilanteisiin vuokrajohtaja sopii?

Perinteisesti käsitys siitä, että organisaatioiden ylin johto hankkii muutosjohtajia suorittamaan irtisanomisia ja muita epämiellyttäviä tehtäviä välttyäkseen tekemästä niitä itse ei ole enää nykypäivää.

Vuokrajohtajilla on hyvät työvälineet käyttäytymisen ja prosessien muuttamiseen tilanteissa, joissa organisaation muutokset ovat välttämättömiä. Muutoksiin vaaditaan erityistä osaamista johtaa työtekijöitä, ja muuttaa syvään juurtuneita ajattelutapoja ja käyttäytymistä. Sisäisillä johtajilla on yleensä enemmän historiallista painolastia tällaisissa muutostilanteissa, joka voi heikentää heidän tehokkuuttaan muutoksen aikaansaamiseksi. Sopimusperusteiset johtajat ajattelevat syvällisesti työtehtäviään ja näkevät uransa eri tavalla kuin perinteiset palkkajohtajat.

Uusilla näkökulmilla ja oivalluksilla on käytännön arvoa organisaatioille, jotka pyrkivät lisäämään joustavuuttaan sekä muutosnopeuttaan.

Mies esittämässä jotain tietokoneeltaan kolmelle miehelle pöydän äärellä

Onko suhteilla merkitystä johtamistyössä?

Tyypillisesti työsuhteessa olevat johtajat kehittävät suhteitaan organisaatiossaan pitkällä aikavälillä. Vuokrajohtajalla ei ole käytössään vastaavia suhteita, joita ihmiset yleensä pitävät välttämättöminä hyvälle johtamiselle. Kuitenkin parhaimmillaan riippumattomuus voi tarjota luotettavuutta, objektiivisuutta ja rehellisyyttä.

Vuokrajohtajan etäisyys sisäisestä politiikasta voi auttaa heitä rakentamaan luottamusta, jolloin muut ovat vastaanottavaisempia heidän ohjeilleen, tuelleen ja neuvoilleen – ja ovat halukkaampia jakamaan ideoitaan.

Joissain tilanteissa yrityksen virallinen hierarkia, kulttuuri ja sosiaaliset rakenteet saattavat vähentää luottamusta työntekijäjohtajiin. Organisaation sisäpiiriläisinä he saattavat haluta suojella omia pitkän aikavälin etujaan yrityksessä sen sijaan että ajaisivat yrityksen etua. Vuokrajohtajilla ei ole tällaista poliittista agendaa ja voivat keskittyä saamaansa tehtävänantoon omaa etua ajamatta.

Lyhyistä suhteista pitkäaikaisia hyötyjä molemmille osapuolille
Vuokrajohtajilla on erikoisosaamista ja -kokemusta, jotka tuovat heille kunnioitusta asiakasorganisaatiossa. He voivat jakaa asiantuntemustaan palkkioksi työntekijöille, jotka ovat innokkaita kehittymään. Näin voidaan lisätä työntekijöiden sitoutumista. Työntekijät oppivat ja kasvavat työskentelemällä ulkopuolelta tulevan vuokrajohtajan kanssa

Mies ja nainen neuvottelutilassa

Mitä etua vuokrajohtajat tuovat?

Monista haasteista huolimatta useimmat vuokrajohtajat onnistuvat tehtävissään erinomaisesti. Yrityksen näkökulmasta ulkopuolisuudesta johtuvia näennäisiä rajoituksia voi käyttää mahdollisuuksien luomiseen. Vuokrajohtajat luottavat henkilökohtaiseen asiantuntemukseensa ja uskottavuuteensa.

Työskentely asiakasyrityksissä on kehittänyt heidän osaamistaan monipuolisesti ja usein merkittävästi laajemmin kuin työskentely työsuhteessa. Koska he eivät ole virallisesti osa asiakasyritystä, he voivat luoda yhteyksiä työntekijöihin, ja kasvattaa luottamusta objektiivisuuden ja riippumattomuuden ansiosta.

Kaksi ihmistä tietokoneiden äärellä. Nainen hymyilee.

Vuokrajohtajan odotetaan menestyvän tehtävässään

Vuokrajohtajilla ei ole tyypillisen työsuhteen mukanaan tuomaa tiettyä turvaa, joten he ovat erityisen fokusoituneita lisäarvon tuottamiseen. Heidän oletetaan menestyvän tehtävässään sen jatkumiseksi. Vuokrajohtajien ja palkattujen johtajien välillä on useita eroja.

Työsuhteessa olevat johtajat alkavat rakentaa vastavuoroista ”palveluspankkia” astuttuaan yrityksen riveihin. Vuokrajohtajien sopimusaika on puolestaan yleensä lyhyt, noin 1–3 vuotta, eikä tällaista sosiaalista pääomaa synny tai pysty hyödyntämään yhtä laajasti. He kuitenkin ovat erittäin kokeneita ihmisten motivoimisessa ja asioiden aikaan saamisessa ilman palvelusten pyytämistäkin.

Työsuhteiset johtajat osaavat suoraan organisaation kulttuurinormit, talon tavat, kun taas vuokrajohtaja saattaa rikkoa sanattomia sääntöjä siitä, milloin ja missä määrin on hyväksyttävää ilmaista mielipiteensä, ja hidastaa sääntöjä rikkomalla luottamuksen rakentumista. Toisaalta tämä tuo yleensä organisaatioon myös tervettä muutosta ja tekemisen meininkiä, joka voi olla hieman ruosteessa pitkään kehittyneessä organisaatiossa.

Yritysten päätöksentekoprosessi saattaa poiketa organisaatiokaavioista ja raportointikäytännöistä eikä vuokrajohtajalla välttämättä ole tiedossa kaikkia päätöksentekoon vaikuttavia henkilöitä tai seikkoja. Sen takia on tärkeää, että heillä on organisaatiossa riittävä tuki ja mandaatti tehtävien tekemiseen oikeilta henkilöiltä. Niinpä vuokrajohtajien on todistettava osaamisensa nopeasti heti tehtävän alkaessa ja hyödyntää esimerkiksi seuraavia asioita.

Organisaatiokohtainen inhimillinen pääoma

Ahkeruuden ja kunnioituksen osoittaminen ovat tapoja, joilla vuokrajohtajat voivat ansaita itselleen kunnioitusta ilman aiempaa mainetta. Mitä aktiivisemmin nämä ihmiset etsivät sitä aktiivisesti ja ottavat aktiivisesti käyttöön sisäisiä kykyjä, sitä enemmän hyväksyntää he saavat. Asiakkaat toivat esiin myös innostuksen, joka kasvaa nopeasti osoitettaessa ”nöyryyttä” ja arvokasta asiantuntemusta.

Mentorointi ja sponsorointi

Vuokrajohtajat käyttävät myös asemaansa ulkopuolisina asiantuntijoina luodakseen työntekijöille tilaisuuksia kehittyä ja loistaa – esimerkiksi ottamalla heidät mukaan heidän johtamiinsa projekteihin, valvomalla heitä heidän osallistuessaan ja antamalla heidän johtaa esityksiä, joissa raportoidaan projektin onnistumisista ylimmälle johdolle. Työntekijöillä on suuri halu oppia henkilöltä, jolla on paljon kokemusta ja asiantuntemusta.

Mies osoittaa fläppitaulua.

Suhteellinen vapaus organisaatiopolitiikasta ja -rajoitteista

Vuokrajohtajat käyttävät sopimuksen määräaikaisuutta hyväkseen saavuttaakseen työntekijöiden kunnioituksen ja luodakseen yhteyksiä. Työsuhteessa olevin johtajien voi olla vaikeampaa olla yhtä suorapuheisia, koska he ovat huolissaan siitä, että kaikki heidän sanomansa tai tekemänsä asiat voivat vaikuttaa heidän tulevaisuuteensa yrityksessä.

Kaiken kaikkiaan, kyky puhua avoimesti, ilman huolta tulevaisuudesta asiakasyrityksessä, auttaa vuokrajohtajia ansaitsemaan kunnioitusta, jota he pystyivät sitten hyödyntämään rakentavassa yhteistyössä muiden kanssa. Tämä ulkopuolisuuden tuoma etu korostaa yhtä tärkeää ja hieman ikävääkin totuutta organisaatioista: Työntekijöiden on kannattavampaa miellyttää nykyistä johtoa kuin huolehtia organisaation pitkän aikavälin eduista.

Mitä sellaisia tarpeita on teidän organisaatiossanne, joissa vuokrajohtaja voisi kenties auttaa? Ota yhteyttä ja jutellaan lisää.

Ohjelmistoautomatiikasta on nopeasti tulossa suosittu valinta yrityksille, jotka haluavat parantaa tehokkuuttaan ja kilpailukykyään. Aikaisemmin pk-yritysten ei ollut taloudellisesti järkevää satsata robotiikkaan, koska suhteellisen pienillä volyymeillä panos-tuotos-suhde jäi heikoiksi ja investoinnin takaisinmaksuaika venyi pitkälle.

Nykyisin tarjolla on paljon ketterämpiä automaatioratkaisuja, joita pk-yritykset voivat hyödyntää tehokkaasti liiketoiminnan katalysaattoreina.

Ohjelmistorobotiikan hyödyt liiketoiminnassa

Tutustumme 10 liiketoimintahyötyyn, joita organisaatiot voivat saavuttaa ohjelmistorobotiikan avulla. Kerromme myös esimerkkejä, miten kyseistä teknologiaa hyödynnetään eri toimialojen yrityksissä. Luettuasi tämän artikkelin sinulla on hyvä käsitys siitä, miten liiketoiminnan älykäs automaatio voi hyödyttää yritystäsi, ja sinulla on paremmat edellytykset tehdä tietoon perustuva päätös sen käyttöönotosta. Aloitetaan siis!

10 hyvää syytä hankkia ohjelmistorobotti

1. Tuottavuus kasvaa

Automaatio auttaa ihmisiä suorittamaan saman työmäärän lyhyemmässä ajassa. Jos esimerkiksi ihmiseltä menee 3 tuntia raportin tekemiseen, robotin avulla sama työntekijä saa raportin valmiiksi 15 minuutissa. Se tarkoittaa, että työntekijäsi ovat tuottavampia, jos he työskentelevät helppokäyttöisen ohjelmistorobotin kanssa. Ajattele, miten paljon kustannuksia ja aikaa säästyisi!

2. Tehokkuus nousee

Ohjelmistorobotti parantaa tehokkuutta, koska se suorittaa suuremman työmäärän kuin ihminen samassa ajassa. Ihmisten työaikaa rajoittaa se, kuinka monta tuntia vuorokaudessa he voivat työskennellä, mutta ohjelmistot eivät tarvitse taukoja ja voivat työskennellä 24/7/365.

3. Tarkkuus paranee

Oletko huolissasi siitä, että mahdolliset käsittelyvirheet maksavat yrityksellesi rahaa ja aikaa? Jos näin on, olet varmasti iloinen tietäessäsi, että ohjelmistoautomaation käyttöönotto auttaa poistamaan virheet. Robotti ei tee inhimillisiä virheitä. Tämä on erityisen hyödyllistä tarkkuutta vaativissa toiminnoissa, esimerkiksi pankki- ja vakuutusalalla.

Nainen työpisteella

4. Turvallisuus

Robotin tietojen käyttö on täysin dokumentoitu ja valvottu prosessi. Ohjelmistorobotti tarvitsee tietokoneen, käyttäjätunnuksen ja salasanan järjestelmiin, joissa se työskentelee. Sitä kuuliaisempaa työntekijää ei ole – se käyttää annettuja ohjeita ja noudattaa sääntöjä täydellisesti. Kun ohjetta muutetaan, robotti noudattaa uutta sääntöä välittömästi eikä muistele vanhoja.

5. Skaalautuvuus

Modernin teknologian avulla saat tasavertaiset toimintaedellytykset suuria yrityksiä vastaan. Yrityksen tuottavan kasvun menestystekijä on kyky sopeutua joustavasti tehtävien ja toimintojen kasvavaan määrään ja hallita lisääntyneitä vastuita. Älykkään automaation avulla voit säätää ja mukauttaa mitä tahansa prosessia ja vastata kysynnän muutoksiin ja markkinoiden vaatimuksiin ketterästi. Robotti auttaa sinua hoitamaan vastuita helposti ja tehokkaasti, jotta voit keskittyä liiketoimintasi kasvattamiseen.

6. Edistynyt analytiikka

Edistyneen analytiikan ansiosta voit parantaa tuotettasi/palveluasi kohdemarkkinoillesi ja jatkokehittää prosessia. jota automatisoit. Ohjelmistorobotti kerää ja erottelee arvokasta tietoa kuten sykliajat, työmäärämallit, virheet ja poikkeukset.  Teknologian avulla voit optimoida liiketoimintaprosessejasi parhaan tehokkuuden saavuttamiseksi ja parantaa päätöksentekoasi mikro- ja makrotasolla. Jos siis haluat parantaa analytiikkaasi, ohjelmistorobotti on juuri sinulle sopiva ratkaisu.

7. Onnistunut asiakaskokemus

Jos siis etsit tapaa parantaa asiakaspalveluasi ja täyttää asiakaskunnan vaatimukset, automaatio on pohtimisen arvoinen ratkaisu. Asiakkaiden vaatimuksiin vastaaminen ei ole helppoa, mutta ohjelmistorobotin hoitaessa toistuvat rutiinitehtävät, työntekijäsi saavat työrauhan keskittyä asiakkaiden tarpeiden tyydyttämiseen. Robotti luo raportteja, jotka auttavat sinua ymmärtämään ostajien tarpeita ja vastaamaan niihin. Työntekijöillesi jää enemmän aikaa vastata asiakaskyselyihin ja ratkaista ongelmia, joita ei voida ratkaista automaation avulla.

8. Häiriöttömyys

Epäröitkö päivittää vanhoja järjestelmiäsi kustannusten, liiketoiminnan keskeytyksen tai IT-infrastruktuurien monimutkaisuuden vuoksi? Voit silti hyödyntää robottiprosessien automatisoinnin etuja. Robotit voivat olla vuorovaikutuksessa vanhojen järjestelmien kanssa samalla tavalla kuin ihmisetkin, häiritsemättä keskeistä teknistä ohjelmaasi. Koska pystyt automatisoimaan päivittäisiä toimintoja, se voi pidentää vanhojen järjestelmiesi käyttöikää.

9. Resurssien optimointi

Useimmat ihmiset eivät nauti saman asian tekemisestä yhä uudelleen ja uudelleen, vaan tylsistyvät ja kadottavat työmotivaationsa ja inhimillisten virheiden mahdollisuus kasvaa. Rutiininomaisten työvaiheiden automatisointi robottien avulla osittain tai kokonaan, vapauttaa työntekijöidesi aikaa ja energiaa keskittyä tärkeämpiin tehtäviin. Siksi älykäs automaatio on arvokas työkalu kaikenkokoisille yrityksille.

10. Ajantasaisuus

Oletko kyllästynyt alituiseen sisällön päivittämiseen manuaalisesti? Voimme auttaa ja vähentämään paineitasi automatisoimalla asiakirjojen luomisen ja muuttamisen. Tämä tarkoittaa, että liiketoimintaprosessit ja toiminnot toteutuvat aikataulussa ja työntekijät, loppukäyttäjät ja asiakkaat saavat uusimmat ajantasaiset tiedot.

Mitkä tehtävät sopivat ohjelmistorobotille?

Ohjelmistorobotille sopivat toistuvat rutiinityöt, jotka voi kuvata tarkasti säännöillä. Kaikilla toimialoilla on taloushallinnon prosesseja, kuten ostolaskujen käsittely ja -hallinta, palkkatietojen ja verokorttien käsittely ja raportointi. Näissä tehtävissä ohjelmistorobotti on ihmisen paras apulainen.

Toisena esimerkkinä asiantuntijayrityksen myyntilaskutus. Työntekijät merkitsevät tekemänsä työtunnit tuntikirjausjärjestelmään asiakaskohtaisesti. Kuukauden päätteessä myyntilaskutusta hoitava henkilö siirtää työtunnit laskutusjärjestelmään ja lisää ne laskutusperusteena asiakaskohtaiselle myyntilaskulle. Ohjelmistorobotti voi siirtää jokaisen kuukauden viimeinen päivä tunnit tuntikirjausjärjestelmästä ja muodostaa niistä laskut yksi asiakas kerrallaan. Robotti tulostaa laskut paperille tai tekee verkkolaskun, sen mukaan millainen sääntö sille on määritetty. Tämä vähentää merkittävästi kuukauden vaihteen työpaineita ja laskutusta hoitava henkilö voi keskittyä vaativampiin tehtäviin, joita automaatio ei voi hoitaa.

Miten eri toimialat hyötyvät ohjelmistorobotiikasta?

Seuraavaksi konkreettisia esimerkkejä siitä miten tätä teknologiaa voi hyödyntää käytännössä eri toimialoilla:

  • Verkkokaupassa ja vähittäiskaupassa ohjelmistorobotti päivittää varastotietoja reaaliaikaisesti ja se poimii tuotantotietoja valmistajien verkkosivustoilta ja tuo tuotetiedot automaattisesti omalle verkkosivustollesi.
  • Terveydenhuollossa automaatioteknologiaa voi käyttää mm. potilastietojen siirtämiseen ja käsittelyyn, lääkäreiden raportointiin, lääkärilaskujen käsittelyyn, vakuutustietojen automatisointiin ja vakuutushakemusten käsittelyyn.
  • Rahoitus- ja pankkialalla robotteja käytetään tietojen validoinnin automatisointiin, tietojen siirtämiseen eri sovellusten välillä, asiakastilien hallintaan, raporttien luomiseen, lomakkeiden täyttämiseen ja lainahakemusten käsittelyyn.
  • Teollisuudessa ohjelmistoroboteilla automatisoidaan muun muassa toiminnanohjausjärjestelmiä, logistiikkatietojen seurantaa, tuotteiden hintavertailua.
  • Televiestinnässä ohjelmistorobotti varmuuskopioi asiakastietojärjestelmiä, kerää ja konsolidoi asiakkaiden puhelintietoja. poimii kilpailijoiden hinnoitteluun liittyviä tietoja,
  • Tilitoimistoissa osto- ja myyntireskontraan, kirjanpitoon, ja täsmäytykseen saadaan sekä nopeutta että tarkkuutta kun numerot siirtyvät yhdestä paikasta toiseen ohjelmistorobotin toimesta.
Mies ja nainen selaavat lehtistä yhdessä

Tässä artikkelissa kerroimme ohjelmistorobotiikan hyödyistä liiketoiminnalle. Älykkään automaatioteknologian monipuolinen ja mukautuva luonne tekee siitä sopivan monenlaisiin sovelluksiin eri toimialoilla. Lisäksi teknologia auttaa yritystäsi alentamaan henkilöstökuluja.

Yleinen väärinkäsitys on, että tämä uraauurtava teknologia korvaisi ihmistyöntekijät. Tosiasia on, että robottien käyttöönotto edellyttää työvoimaa, joka pystyy hallitsemaan ja valvomaan sekä ihmisiä että koneita. Henkilökunnan työpanos ohjataan kriittisiin toimintoihin, joita automaatio ei voi hoitaa.  Ratkaisu on kouluttaa arvokkaat työntekijät hyväksymään muutos ja oppimaan uusia taitoja ja työtehtäviä. Näin toimimalla, saat ohjelmistoautomaatiosta kaiken mahdollisen hyödyn irti.

Kuva kahdesta henkilöstä.

Me Virnexissä uskomme, että älykäs automaatio on arvokas lisä mihin tahansa yritykseen, ja me autamme sinua saamaan siitä kaiken irti. Siksi kehitimme VIBA – Virnex Intelligent Business Automation konseptin. Älä siis enää odota, vaan ota meihin yhteyttä jo tänään ja jutellaan lisää siitä, miten nämä äärimmäisen ahkerat ”botit” voivat hyödyttää sinun organisaatiotasi. Virnexin ohjelmistorobotiikan ratkaisuilla on potentiaalia viedä yrityksesi uusiin korkeuksiin ja pidemmälle!

Cubescom Oy:n historia alkaa jo 1980 luvulta, mutta nykyisessä muodossaan yhtiö syntyi 2011 kun Leftinger & Johansson ja Tero Suominen ostivat ruotsalaiselta Iptor AB:lta sen Suomen liiketoiminnat. Yhtiöllä on vakaa asiakaskunta, ja monet yrityksen asiakkaat ovatkin jo tehneet Cubescomin kanssa yhteistyötä 1990-luvulta asti. Yhtiön suurimpana liiketoimintana on ERP-järjestelmien kehittäminen yritysten muuttuviin tarpeisiin. Cubescom tarjoaa asiakkailleen myös toimisto-ohjelmistojen konsultointia, koulutusta ja WEB-ratkaisujen kehitystä.

”Yrityskaupalla on erittäin vahvat synergiat ja se vahvistaa sekä Virnexen että Cubescomin nykyistä palvelutarjontaa ja osaamista. Virnex tarjoaa tänä päivänä huippuosaajia isojen yritysten digitalisointihankkeiden johtamiseen ja suunnitteluun. Cubescom-kaupan myötä Virnex Group voi tarjota asiakkailleen entistä kokonaisvaltaisempaa digitalisoinnin kumppanuutta mukaan lukien johtamisen, suunnittelun, toteutuksen ja ylläpitämisen. Virnexellä on kaupan myötä yli 50 alan huippuosaajaa Lahdessa ja Helsingissä”, toteaa Jarkko Multanen, Virnex Groupin Hallituksen puheenjohtaja.

”Olen erittäin tyytyväinen yrityskauppaan, jossa Cubescom palaa suomalaiseen ja lahtelaiseen omistukseen. Virnex tarjoaa Cubescomin henkilöstölle ja asiakkaille loistavan tulevaisuuden panostamalla yrityksen moderniin teknologiaosaamiseen ja palvelutarjontaan. Olen ylpeä mihin olemme yhtiönä päässeet yhdeksän vuoden aikana ja nyt olen erittäin motivoitunut jatkamaan yrityksen kehitystä yhdessä Virnexen kokeneen johtotiimin kanssa”, toteaa Cubescomin toimitusjohtaja Tero Suominen

”Olemme innoissamme kaupasta ja haluankin toivottaa kaikki Cubescomin työntekijät sydämellisesti tervetulleiksi osaksi Virnexen nopeasti kasvavaa tiimiä! Haemme voimakasta kasvua Suomessa ja Pohjoismaiden markkinoilla. Yrityskauppa avaa uusia mahdollisuuksia kymmeniin uusiin asiakkuuksiin niin Suomessa, Ruotsissa kuin Norjassakin. Cubescomin tytäryhtiö Clearpulse AB tuo meille mielenkiintoisen tuotteen IT-ohjelmistojen, lisenssien ja laitteiden hallintaan ja samalla kanavan Ruotsin kuntien IT-palveluihin”, toteaa Johan Ekholm, Virnexen toimitusjohtaja.

Yrityskaupan jälkeen Cubescomin toiminta jatkuu normaalisti osana Virnex Group-konsernia. Järjestely ei vaikuta yhtiön asiakassuhteisiin eikä yhteistyökumppanuuksiin.

LISÄTIETOJA:

Hallituksen puheenjohtaja Jarkko Multanen, Virnex Group Oy, +358 40 7643274, jarkko.multanen@virnex.fi
Toimitusjohtaja Tero Suominen, Cubescom Oy, +358 50 5748234, tero.suominen@cubescom.fi

Virnex Oy on nopeasti kasvava ICT-alan palveluyritys, joka on perustettu vuonna 2019, jolloin Accanto Systems Oy:n Suomen liiketoiminnat siirtyivät yrityskaupassa Virnex Oy:lle. Yritys työllistää yli 20 ICT-alan konsulttia Lahdessa ja Helsingissä. Yritys tarjoaa ICT-konsultointia, digitalisaatiohankkeiden johtamista, suunnittelua ja toteutusta. Virnex Groupin Pro Forma liikevaihto nousee yrityskaupan myötä vuonna 2021 noin 7M€:oon. Yrityksen pääomistajat ovat CEO Johan Ekholm, hallituksen puheenjohtaja Jarkko Multanen ja CTO Tom Gustafsson.