Virnex

Tavoitteena toiminnallisuuden lisääminen

Tampuuri tarjoaa erinomaisen alustan kiinteistönhallintaan, mutta sen tarjoamat mahdollisuudet toiminnallisuuksien yksilöintiin ovat rajalliset. “Pirkan Opiskelija-asunnot POAS:in kanssa lähdimme liikkeelle siitä, että nykyisille sivuille on saatava asuntojen hakutoiminto sekä räätälöity asuntohakemuslomake, jotka tukevat niin opiskelija-asuntojen kuin nuorille aikuisille tarjottavien asuntojen hakemista,” kertoo Virnex Groupin verkkopalveluiden myyntijohtaja Erkki Ahonen. “Vaasan opiskelija-asuntosäätiö VOAS:illa näiden toiminnallisuuksien kehittäminen tulee niin ikään olemaan sivustouudistuksen keskiössä,” Ahonen jatkaa.

Kouvolan asuntojen projektissa on juuri valmistunut palvelumuotoiluvaihe, jossa pohdittiin yhdessä verkkosivustolle tarvittavia toimintoja. Asuntojen hakuun liittyvien toimintojen lisäksi kokonaisuuteen tullaan lisäämään myös laajasti sähköisiä palveluita asumisen aikaiseen asiointiin. ”Kehitysprojektiimme kuuluva palvelumuotoiluvaihe auttoi meitä muodostamaan konkreettiset asiakasprofiilit, joista jokaisella on ollut omanlaisensa näkemys. Nyt ne saatiin yhteisymmärryksessä luotua hahmoiksi asti,” kertoo Kouvolan asuntojen markkinointi- ja viestintäasiantuntija Mari Martikainen.

Myös Lempäälän vuokrakotien sivustouudistuksessa huomioidaan toiminnallisuuden parantaminen. Kokonaan uudistettavalle sivustolle tullaan lisäämään sekä vapaiden asuntojen hakutoiminto että asuntohakemus. ”Projektissa edetään parhaillaan käyttöliittymän suunnitteluvaiheessa,” Ahonen kertoo.

Kuva tietokoneesta

Virnex Groupin porukka sai meidän projektitiimiläiset heittäytymään asiakkaan saappaisiin ja työpajat sujuivat innostuneesti ideoiden sinkoillessa ja naurun raikuessa. Meille itsestään selviä näkemyksiä myös haastettiin, mikä on asiakaslähtöisen kehittämisen kannalta aina hyvä asia.

Mari Martikainen, markkinointi- ja viestintäasiantuntija, Kouvola asunnot

Laajat kokonaistoteutukset tuottavat aitoa asiakasarvoa

Voitimme Lappeenrannan Asuntopalveluiden kilpailutuksen toukokuussa 2023. Kokonaisuus tulee olemaan tähänastisista kiinteistöalan toteutuksista kaikista laajin. Sivuston teknisen toteutuksen ja toiminnallisten ominaisuuksien sekä integraatioiden lisäksi pakettiin kuuluu Virnex Groupin tuottamat sisältöpalvelut eli sisältöstrategia, sisällöntuotanto ja optiona vielä valokuvauspalvelu.

“Yhä useammin pääsemme tekemään kokonaistoteutuksia koko Virnex Groupin asiantuntijajoukon kanssa yhdessä!” iloitsee CMO Marika Mesimäki. “Näin asiakkaalle muodostuu myös aitoa arvoa, kun kaiken tarvittavan saa helposti yhdestä paikasta – oli kyse sitten teknisestä tai sisällöllisestä osaamisesta.”

Erkki Ahonen

Vuokra-asuntotoimijoiden lisäksi Tampuuria käyttävät myös monet isännöintialan toimijat. ”Olemme päässeet kevään aikana aloittamaan yhteistyön sekä Lännen Palveluyhtiöiden että Matinkylän Huollon kanssa”, Ahonen kertoo. Kiinteistöalalta vuoden 2022 lopussa Virnex Groupiin siirtynyt Ahonen on mielissään siitä, että on päässyt auttamaan kiinteistöalan toimijoita digiloikassa. “Ymmärrys alasta ja sen erityistarpeista on auttanut ja olemme yhdessä asiakkaidemme kanssa saaneet kehitettyä sähköisiä palveluita täysin uudelle tasolle,” Ahonen kertoo. “En malta odottaa, että pääsemme esittelemään lopputuloksia! “

Kiinteistöalan aluevaltaus tulee jatkamaan vuoden aikana vahvaa kasvuaan Virnex Groupissa, Ahonen lupaa. “Keskustelut ovat käynnissä useiden alan toimijoiden kanssa. Tästä on hyvä jatkaa!”

”Tulevaisuuden liiketoiminta tehdään tekoälyn, digin, markkinoinnin ja kestävien valintojen ehdoilla

Lahdessa ja Espoon Keilaniemessä toimiva ohjelmistoyritys Virnex Group teki elokuun alussa yrityskaupat lahtelaisesta Oakhill Groupista. Kaupan mukana siirtyivät työntekijät ja liiketoiminnat kolmesta eri yrityksestä: kestävään markkinointiin erikoistuneesta Oakhill Oy:sta, vastuullisuusohjelmiin erikoistuneesta Think Furtherista ja verkkopalveluihin erikoistuneesta Tammi Digitalista. Uuden Virnex Groupin yhteenlaskettu liikevaihto on noin 12,5 miljoonaa euroa. Työntekijöitä on yli sata. 

”Virnexillä on ollut vahva kokonaisvaltainen osaaminen tekoälyä (AI) hyödyntävissä digitaalisissa ratkaisuissa, joilla tehostetaan liiketoimintaa, resurssien käyttöä, prosesseja ja kannattavuutta. Älykäs digitalisoituminen on kuitenkin vasta yksi kolmesta kovasta kärjestä, joiden ehdoilla tulevaisuuden liiketoimintaa kehitetään”, toteaa Virnex Groupin hallituksen operatiivinen puheenjohtaja Jarkko Multanen

”Liiketoiminnan siirryttyä verkkoon tarvitaan erityisesti vahvaa digitaalisen viestinnän ja kaupallistamisen osaamista. Ja näillä kahdella ei ole mitään merkitystä, ellei niillä edistetä kestävyyttä. Kaiken liiketoiminnan kytkeminen osaksi globaalin kriisin ratkaisua on liiketoiminnan elinehto”, hän jatkaa. 

Yrityskaupan myötä kaikki kolme löytyvät saman katon alta ja voivat tuottaa kilpailukykyä ja -etua sekä Virnexille että sen asiakkaille. Ensi vuodelle haetaan 20 prosentin kasvua. 

”It-alalla on kuultu alkuvuoden aikana monia huonoja uutisia. Olemme iloisia voidessamme kertoa jotain täysin päinvastaista: Me kasvamme, tarjoamme uusia työpaikkoja ja uskomme tulevaisuuteen sekä kykyymme tarjota asiakkaillemme ratkaisuja, joilla he voivat tehdä liiketoiminnastaan kestävää ja kannattavaa”, Multanen iloitsee.  

Ymmärrys Oakhill Groupin osaamisen arvosta osana Virnexin palvelutarjontaa syntyi onnistuneen asiakaskokemuksen pohjalta, kertoo Multanen. 

”Päivitimme strategiamme ja teimme brändi- sekä verkkosivu-uudistuksen Oakhill Groupin avulla viime talvena. Yhteistyö avasi silmämme kestävyyden kriittiselle merkitykselle tulevaisuuden liiketoiminnassa. Siitä se keskustelu sitten alkoi.”

Kovassa kasvussa olleille Oakhill Groupin yrityksille yhdistyminen Virnexiin tarkoittaa oman erityisosaamisen kytkeytymistä osaksi laajempaa kokonaisuutta.  

”Näen, että Virnexin tarjooma on ainutlaatuinen koko Suomen mittakaavassa. Meillä on sekä konkreettiset välineet liiketoiminnan älykkääseen digitalisoimiseen, asiantuntijuus sen vastuullisuuden kehittämiseen että osaaminen kilpailuedun rakentamiseen markkinoinnilla ja viestinnällä”, toteaa Tammi Digitalin toimitusjohtajan paikalta Virnex Groupin operatiiviseksi johtajaksi nimitetty  Manu Mesimäki. 

Osaamisen yhdistäminen tarjoaa mahdollisuuksia myös uudenlaisten tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen. 

”Älykäs digitaalisuus ja kestävyyden optimointi kulkevat vahvasti käsi kädessä. Jatkossa voimme tarjota vastuullisuuskonsultoinnin lisäksi myös konkreettiset välineet esimerkiksi vastuullisuusraportoinnin pohjalle tarvittavan datan keräämiseen, prosessien tehostamiseen tai materiaalivirtojen seurantaan”, sanoo Think Furtherin perustajan ja toimitusjohtajan paikalta Virnex Groupin vastuullisuusjohtajaksi ja vastuullisuusliiketoimintayksikön johtajaksi nimitetty Joona Kallinen

Kun mukaan saadaan vielä markkinointi, viestintä ja digitaalinen näkyvyys, yrityksille voidaan tarjota kaikki kannattavan liiketoiminnan edellytykset yhtenä, osiaan tukevana kokonaisuutena. 

”Vastuullisuusvaatimukset ovat on keskeinen teema myös markkinoinnissa ja viestinnässä. Moni yritys on hämmentynyt sen edessä, mitä voi tai kannattaa sanoa. Kuitenkin vain viestimällä itsestään voi olla markkinoilla kiinnostava”, kertoo Oakhillin perustaja ja toimitusjohtaja Marika Mesimäki, joka toimii jatkossa Virnex Groupin markkinointijohtajana ja markkinointiliiketoimintayksikön johtajana. 

Virnex Group Oy on suomalaisomisteinen ohjelmistotalo, joka on perustettu neljä vuotta sitten. Se on kasvanut voimakkaasti viime vuodet sekä orgaanisesti että yritysostoin. Vuoden 2022 lopussa Virnex Groupiin fuusiointiin: Virnex Oy, Virnex Enterprise Software Oy ja Virnex Business Services Oy. Viime vuonna kasvua oli 20 % ja liikevaihto 8,9 miljoonaa. Virnex Groupin asiakkaita ovat muun muassa Kemppi, Kempower, Hartwall, Luhta, NCC, Kiinteistömaailma, Työllisyysrahasto, Volvo sekä kaikki Suomen suurimmat pankit ja teleoperaattorit.  

Oakhill Group on lahtelainen markkinointiviestinnän, vastuullisuuskonsultoinnin ja digitaalisen viestinnän asiantuntijatalo. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli viime vuonna 1,35 miljoonaa euroa.  

Uusi Virnex Group työllistää yli sata henkeä. Sen liikevaihto on tänä vuonna 12,5 miljoonaa euroa ja asiakkaita on 350. Yritys tavoittelee ensi vuonna 20 % kasvua. 

Virnex Group tarjoaa asiantuntijapalvelut ja ratkaisut älykkääseen digitalisoitumiseen, liiketoiminnan kestävään kehittämiseen ja tiedolla johtamiseen, digitaaliseen viestintään ja markkinointiin sekä vastuullisuusraportointiin. 

Lahti Basketball Juniorit ja 3X3 koriksen pääyhteistyökumppani Virnex Group Oy järjestävät kesällä 2023 lasten ja nuorten 3X3 katukoristreenejä Lahden Kisapuiston ulkokoriskentällä sekä lähikunnissa.

3X3 Katukoris on ulkona tapahtuva koripalloharrastus, jossa harjoitellaan, pelataan ja pidetään hauskaa kavereiden kanssa. 3X3 Katukorisryhmiä löytyy eri ikäisille pojille ja tytöille. VIRNEX 3X3 Katukoris starttaa viikolla 23 (5.6.2023) ja päättyy 3. 8.2023 järjestettävään päätösturnaukseen. 3X3 Katukoris sopii niin vasta aloitteleville pelureille kuin myös jo pidempään pelanneille.

Lahti Basket Ball Junioreiden toiminnanjohtaja Jimi Koskinen kertoo yhteistyöstä seuraavasti: ”Olemme erittäin kiitollisia yhteistyöstä Virnexin kanssa. Tämä on merkittävä yhteistyökumppanuus seurallemme, kun Virnex on meidän suurin yksittäinen tukijamme. Lasten harrastukset ovat olleet ensimmäisenä karsintalistalla perheissä vaikeiden taloustilanteiden tullessa eteen, ja siksi on upeaa, että pystymme Virnexin kanssa tukemaan vähävaraisia sekä vähän liikkuvia ja liikkumattomia lapsia ja nuoria alueellamme. Lisäksi Virnexin kanssa yhtenä keihäänkärkenä yhteistyössä on, että pystymme tukemaan lahjakkaiden pelaajien maajoukkueleirityksiä, jotta saamme myös useamman pelaajan tavoittelemaan omia unelmiaan.”

5.6.2023 alkaa Virnex 3X3 katukorisharjoitukset Lahdessa ja lähialueilla ja toistasataa lasta ja nuorta on tulossa pelaamaan matalan kynnyksen korisharrastukseen!

Lue lisää: https://www.lbj.fi/harraste/3×3-katukoris/

Me Virnexillä haluamme olla omalta osaltamme mukana tukemassa lasten liikkumista ja hyvinvointia. Mielestämme tällaiset matalan kynnykset tavat osallistua ovat parhaita tapoja mahdollistaa liikkuminen ja houkutella lapsia lajin pariin.

Virnexin teknologiajohtaja Tom Gustaffson

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Usein puhutaan tiedolla johtamisen ohella myös Business Intelligencesta (BI), joka nykyään kattaa dataan liittyvät teknologiat, prosessit ja parhaat käytänteet. Organisaatioita taas kehitetään tieto- tai dataohjautuviksi.

Tiedolla johtamisen viitekehyksemme tunnistaa BI:n kriittiset menestystekijät sekä niiden maturiteetin. Malli perustuu alueen viimeisimpään tutkimustietoon sekä kokemukseemme eri toimialojen organisaatioiden tieto-ohjautuvuuden kehittämisestä. Mallin ydinajatuksia on, että tieto-ohjautuvuus edellyttää organisaatiolta toimintakulttuurin kehittämistä asianmukaisen teknologian tueksi.

Nainen työpisteella
Kuvan kahdesta ihmisestä ja läppäristä

Kiteytämme tieto-ohjautuvuuden perusteet seuraavasti:

  • Liiketoimintastrategia ohjaa tieto-ohjautuvuuden kehittämistä ja kehityspanostusten suuntaamista.
  • Tieto-ohjautuvuuden kehittämisen edellytys on johdon sitoutuminen ja tuki.
  • Tiedolla johtaminen edellyttää onnistuneiden teknologiavalintojen ja riittävän teknisen osaamisen lisäksi dataymmärrystä ja -taitoja sekä vuorovaikutusta.
  • Tiedolla johtaminen on organisaation toimintamalli, jota kehitetään ja ylläpidetään yhdessä.
  • Tiedolla johtamisen tavoitteena on tukea organisaation liiketoimintatavoitteiden saavuttamista.

Tiedolla johtaminen on organisaation toimintamalli, jossa organisaatio hyödyntää dataa tehokkaasti liiketoiminnassa, tekee päätökset tietoon perustuen ja mittaa tavoitteiden saavuttamista datan avulla.

Miten kehitämme tieto-ohjautuvuutta?

Kuten J.K. Paasikivi aikoinaan totesi, Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen. Tieto-ohjautuvuuden kehittäminen kannattaa siis aloittaa nykytilanteen kartoittamisesta sekä tavoitetilan selkiyttämisestä (nykytila-analyysi, strategia ja visio). Tämän jälkeen voimme lähteä määrittelemään toimenpiteitä, joilla nykytilan ja tavoitteiden kuilu kurotaan umpeen (tiekartta).

Tiedolla johtaminen on yhteistyötä, ja siksi suosimme kehitystyössä työpajoja. Samalla osallistamme, oivallutamme ja luomme yhteistä tiedolla johtamisen mallia ja käytänteitä organisaatioonne. Tiedolla johtamista kannattaakin ajatella organisaation omana toimintamallina datan suhteen.

Asioista ei tarvitse tehdä monimutkaisia. Tiedolla johtamisen kehittämisessä kaikkea ei tarvitse – eikä voi – tehdä kerralla. Organisaation kehittämistä tulee miettiä kokonaisuutena. Samaan aikaan teknologisen kyvykkyyden kanssa on kehitettävä ihmisten osaamista ja organisaation omia käytänteitä.

 Liian isoja harppauksia kannattaa välttää. Organisaation ja ihmisten on pysyttävä kehityksessä mukana, ja toiminnan on oltava mielekästä ja tarkoituksenmukaista. Tavoitteena on edetä sopivan kokoisin askelin sekä saada aikaan positiivinen kierre.

Tiedolla johtamisen kehittäminen on siis pitkäjänteistä, mutta mielenkiintoista puuhaa. Yksi ilmaisista neuvoistani tieto-ohjautuvuuden kehittämisessä on, että datan laatu paranee väistämättä, kun sen elinkaaresta tehdään läpinäkyvä ja työntekijät näkevät oman toimintansa vaikutukset tiedon hyödyntämisen eri vaiheissa.

Opastamme mielellämme tiedolla johtamisen kokonaisuuden hallinnassa ja autamme tieto-ohjautuvuuden kehittämisessä. Varoitamme sudenkuopista, joihin organisaatiot usein kompastuvat. Valmennamme johtoa ja kasvatamme organisaation datataitoja ja -ymmärrystä. Tavoitteenamme on opettaa organisaatiota kehittymään itse ja omaksumaan jatkuvan oppimisen toimintatavat.

Sormi osoittaa fläppitaulua.

Kolme neuvoa datamatkalle

Tiedolla johtamisen konsulttina olen ollut tukemassa lukuisia eri toimialojen organisaatioita tieto-ohjautuvuuden kehittämisessä. Mitkä ovat tärkeimmät neuvoni datamatkalle?

  1. Organisaatioiden tulee tunnistaa, mikä data on olennaista liiketoiminnan kehittämisessä. Vastaukset löytyvät liiketoimintastrategiasta, sillä tiedolla johtamisen päämäärä on tukea organisaatiota strategian toteuttamisessa sekä tavoitteiden saavuttamisessa.
  2. Tiedolla johtamista voi – ja kannattaa – tehdä ja suunnitella systemaattisesti ja päämäärätietoisesti. Tiedolla johtaminen ei ole rakettitiedettä, vaan suunnitelmallista ja pitkäkestoista puurtamista. Oikoteitä onneen ei ole.
  3. Johdon tuki on edellytys myös tieto-ohjautuvuuden kehittämiselle. Johdon on tärkeä ymmärtää, mistä tieto-ohjautuvuuden kehittämisessä on kyse, mikä on oman organisaation tiedolla johtamisen maturiteetti ja millaisia toimenpiteitä tarvitaan sen kehittämisessä.

Teknologia on tiedolla johtamisessa pienin murhe. Tieto-ohjautuvuuden kehittäminen onnistuu vain silloin, kun koko organisaatio saadaan mukaan. Kyseessä ei siis ole pelkästään teknologiaharjoitus – on muistettava myös ihmiset.

Tekstin on kirjoittanut Virnexin Hanna Pakka, tiedolla johtamisen Lead Advisor.

Kuva Hanna Pakka

Digitaalinen asiakaskokemus

Digitaalisten ratkaisujen kehittyminen mahdollistaa yrityksille keinoja hoitaa asiakkuuksia entistä paremmin ja tarjota täysin uusia kosketuspintoja yritysten ja asiakkaiden välille. Esimerkkinä hyvin toimiva verkkokauppa voi parhaimmillaan tehdä ostoprosessista huomattavasti helpompaa ja nopeampaa verrattuna kivijalkakauppaan. Teknologian avulla voidaan myös kehittää asiakaskokemusta muun muassa analytiikan ja palautekanavien avulla.

Digitaalisuus on myös tehnyt liiketoiminnasta läpinäkyvämpää ja niin hyvien kuin huonojen kokemusten jakamisesta helpompaa. Palautetta annetaan pienellä kynnyksellä sosiaalisessa mediassa, verkkokauppojen tuotearvioissa ja muilla alustoilla. Tämä korostaa entisestään asiakaskokemuksen arvoa, koska sen vaikutukset saattavat laajentua huomattavasti yhtä asiakkuutta suuremmaksi. Tämä nähdään monesti yrityksen kannalta pelkästään riskinä, mutta parhaimmillaan hyvin onnistunut asiakaskokemus voi toimia erittäin toimivana markkinointikeinona, joka ei edes vaadi yrityksen markkinoinnilta mitään toimenpiteitä.

Tyytyväinen asiakas on arvokas

Asiakaskokemuksen yhteydessä puhutaan usein ”polusta”, jonka asiakas kulkee harkitessaan, ostaessaan ja kuluttaessaan yrityksen palveluita. Kaikki asiakkaat ovat erilaisia ja samoin heidän asiakaskokemuspolkunsa saattavat olla hyvinkin erilaisia keskenään. Yksi asiakas voi hankkia tuotteen yrityksen kivijalkakaupasta ja kysyä apua sen käyttöönottoon puhelimitse. Toinen saman yrityksen asiakas voi tehdä ostoksen verkkokaupasta ja ottaa asiakaspalveluun yhteyttä verkkopalvelun chatin avulla. Kyseessä on siis samantyyppinen palvelu, mutta asiakaskokemuspolku on hyvin erilainen.

Sillä miten hyvin tällaiset erilaiset asiakaskokemuspolut on otettu huomioon ja tehty toimiviksi on suuri rooli siinä, miten tyytyväisenä asiakas kokee saamansa palvelun.

Asiakaskokemuksen johtaminen

Vaikka myynnillä ja asiakaspalvelulla on yleensä eniten yksittäisiä kohtaamisia asiakkaiden kanssa, myös kaikki muutkin yrityksen toiminnot ovat vastuussa odotukset ylittävän asiakaskokemuksen rakentamisesta. Jotta asiakaskokemuksesta saadaan yhtenäinen ja koko organisaation kattava ajatusmalli, sitä pitää johtaa oikein ja hahmottaa se kokonaisuutena. Asiakaskokemuksen johtaminen ei ole vain tapa johtaa asiakkaiden kokemuksia, vaan keino saavuttaa kasvua ja kannattavuutta yritykselle.

Asiakaskokemuksen johtaminen ei kuitenkaan ole tae menestyksestä ilman ymmärrystä liiketoiminnasta. Voidaanko olla tyytyväisiä, jos asiakastyytyväisyys on huippuluokassa, mutta yrityksen käyttökate on kroonisesti heikkenevä? Asiakaskokemuksen johtaminen onkin tasapainottelua asiakaskokemuksen optimoinnin suhteesta kustannuksiin.

Optimoitu asiakas­kokemus edistää sekä kaupallista tulosta että operatiivista tehokkuutta

Olipa sinulla tarve parantaa yrityksesi taloudellista suorituskykyä tai palava halu kehittää toimintaanne pysyäksenne kilpailijoiden edellä, hyvin suunniteltu ja oikeaan tarpeeseen kohdistettu asiakaskokemuksen kehitysohjelma tuottaa kestävää tulosta. Virnex tarjoaa tarvitsemasi asiantuntijat, toimintatavat ja teknologiat asiakastyytyväisyyden varmistamiseksi kustannustehokkaasti. Me sovitamme yhteen organisaatiosi toiminnan, asiakkaiden tarpeet sekä aktivoimme henkilökuntanne konkreettisten tulosten saavuttamiseksi.

Me tuemme sinua koko matkasi varrella muun muassa:

  • Strategian määrittelemisellä
  • Tehokkaalla suunnittelulla
  • Tulospohjaisella toteutuksella
  • Ammattitaitoisella resurssoinnilla

On ratkaisevan tärkeää, että käytössäsi on järjestelmälliset riskinhallintakäytännöt. Se auttaa varautumaan epävarmuuksiin ja mahdollistaa tulevien toimintojen tarkemman suunnittelun. Ja jos riski toteutuu, se tarjoaa keinoja vähentää siitä aiheutuvia tappioita. 

Edut

Systemaattisen riskienhallinnan keskeisiä etuja ovat muun muassa: 

  • Tunnistaa vähemmän ilmeiset huolenaiheet helpommin 
  • Olla taloudellisesti vakaampi, kun riskien toteutuminen ei keikuta venettä liikaa 
  • Varmistaa, että yrityksesi voi jatkaa toimintaansa riippumatta siitä, mitä tapahtuu 

Organisaatiot, jotka ovat jo ottaneet Efecten käyttöönsä palvelunhallinnan prosessien osalta, voivat nyt nopeasti ja kustannustehokkaasti rakentaa riskienhallintakäytäntönsä samaan järjestelmään. Efecte on palvelunhallinta-alusta IT-, yritys- ja IAM-tarpeisiisi.

Mies osoittaa fläppitaulua.

Virnex on tehnyt yhteistyötä Efecten kanssa rakentaakseen liiketoimintaratkaisuja, jotka yhdistävät eri toiminnot yhteen järjestelmään mahdollistaen prosessien automatisoimisen IT:stä eri liiketoiminta-alueisiin sekä identiteetin ja käyttöoikeuksien hallintaan. 

Virnex on kehittänyt Efecte-alustan päälle riskienhallintaratkaisun systemaattisen riskienhallinnan helpottamiseksi.  Se sisältää riskinhallintaprosessien formalisoinnin vaikeuttamatta niitä liikaa. Modulaarisen suunnittelun ansiosta toteutus voidaan aloittaa vaiheittain aloittaen ydinasioista ja laajentaa toteutusta liiketoiminnan tarpeiden, resurssien ja organisaation kypsyystason mukaan. Ratkaisu perustuu yhteisesti sovittuihin standardeihin, kuten ISO31000 – 2018.  

Standardit

Kuten ISO on määritellyt standardissaan (ISO31000 – 2018), riskien hallinta perustuu tiettyihin periaatteisiin, viitekehykseen ja prosessiin (Kuva 1).  

Standardin määrittelemän riskinhallintaprosessin keskeisiä osia ovat: 

  • Riskiarviointi 
  • Riskin käsittely 
  • Viestintä ja ohjeistaminen 
  • Seuranta ja katselmukset 
  • Kirjaaminen ja raportointi 

Riskiarviointi koostuu kolmesta vaiheesta: riskien tunnistamisesta, analysoinnista ja merkityksen arvioinnista. 

  • Riskien tunnistamisen tarkoituksena on tunnistaa ja kerätä riskejä eri lähteistä, kirjata riskit ja kuvata ne sopivalla tasolla. 
  • Riskianalyysissä tunnistettuja riskejä käsitellään edelleen, jotta voidaan ymmärtää paremmin riskin syyt ja mahdolliset seuraukset ja tehdä riskin pisteytys sen todennäköisyyden ja vaikutuksen perusteella. Riskianalyysin tavoitteena on tunnistaa myös muut asiaan liittyvät tekijät, kuten muut riskit, riskitapahtumat, riskikontrollit, riskien käsittelyn tehokkuus sekä käynnissä olevat muutokset ja kehitystyöt. 
  • Riskin merkityksen arvioinnissa riskinarviointi päättyy vertaamalla riskianalyysin tuloksia käytössä oleviin riskikriteereihin ja määrittelemällä riskin käsittelemiseksi tarvittavat lisätoimet. Riskin käsittelytavaksi valittu vaihtoehto ilmoitetaan riskivasteena, joka voi olla yksi neljästä vaihtoehdosta: Vältä, Pienennä, Jaa tai Hyväksy. 

Riskin käsittely kattaa valikoitujen riskinkäsittelytapojen suunnittelun ja toteuttamisen riskitason pitämiseksi päätetyllä tasolla. Käsittelytapojen valinta perustuu riskiarvioinnin yhteydessä tehtävään riskivastemääritykseen.  Riskinkäsittelyprosessi on iteratiivinen sisältäen säännölliset riskiarvioinnit, joilla reagoidaan ympäristössä tapahtuviin muutoksiin, arvioidaan käsittelyn tehokkuutta ja riskiin liittyviä mahdollisia kontrolleja. 

Viestinnän ja kuulemisen tarkoituksena on sekä helpottaa tiedonkulkua ja riskeihin liittyvän tiedon jakamista koko organisaatiossa, että kerätä mahdollisimman paljon asiaankuuluvaa tietoa riskinhallintaprosessin tukemiseksi. 

Seurannan ja katselmuksien tavoitteena on seurata tällä hetkellä toteutettujen prosessien suorituskykyä ja varmistaa niiden jatkuva parantaminen. 

Kirjaamisen ja raportoinnin olisi oltava olennainen osa riskinhallintaa, jotta riskitilanne voidaan kommunikoida eri sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. 

Toteutus

Virnexin riskienhallintaratkaisun toteutus sisältää:

  • Keskeiset riskinhallintaan liittyvät tietomallit, mukaan lukien keskitetty riskirekisteri, käsittelytehtävät, riskikontrollit, riskiarvioinnit sekä riskitapahtumat (kuva 2) 
  • Työnkulkujen ohjaaminen prosessin vaiheiden läpi 
  • Mahdollisuuden rakentaa yhteyksiä muihin prosesseihin ja tietomalleihin organisaation kypsyyden ja prosessien toteutustason mukaisesti 

Riskitilanteeseen liittyvää raportointia voi helposti toteuttaa joko Efecten itsensä tarjoamien visualisointiominaisuuksien avulla tai integroimalla yleisesti käytössä oleva BI-työkalu osaksi ratkaisua. Viereinen kuvankaappaus havainnollistaa PowerBI:n avulla laadittua riskiraporttia. 

Modulaarisen toteutuksen ansiosta prosessin toteutus on mahdollista tehdä vaiheittain. Luonnollinen lähtökohta on riskirekisteri, joka on rakennettu ”Riski”-tietomallin ja siihen liittyvän riskiarviointiprosessin ympärille.

Määrämuotoinen riskirekisteri mahdollistaa riskien järjestelmällisen kirjaamisen ja toimii pohjana prosessin jatkokehitykselle. Luontevia jatkokehityskohteita ovat muun muassa riskien käsittelytehtävät, -kontrollit, -tapahtumat ja rajapinnat muihin prosesseihin, kuten tapahtumien- tai muutostenhallintaan. 

Jos olet kiinnostunut kehittämään riskienhallintaasi hyödyntäen Efecte-pohjaista ratkaisua, ota yhteyttä Virnexiin. Voimme auttaa sinua käsittelemään ja kontrolloimaan yrityksellesi aiheutuvia kriittisiä riskejä

Power Platform -alusta tarjoaa koodittoman kehityksen työkalut

Parhaan tehokkuuden saamiseksi työkalujen on oltava helppoja ja ei koodaamistaitoja vaativia, jotta mahdollisimman moni voi niistä hyötyä. Usein myös yrityksen tietosuojakäytännöt estävät koodipohjaisten koodin suorittamisen käyttöympäristössä turvallisuuden vuoksi. Power Platform -alusta tarjoaa koodittoman kehityksen työkalut meille kaikille, joten ole avoin kokeilemiselle. Toki me autamme sinua myös mielellämme alkuun laajemmissa liiketoiminnan automaatioissa.  

Microsoft on luonut valmiita malleja, jotka voit ottaa suoraan käyttöön.  Niiden avulla voit luoda esimerkiksi automatisoidun työnkulun pilveen, joka etsii sosiaalisesta mediasta kiinnostavia avainsanoja ja osuman kohdalla muistuttaa reagoimaan esimerkiksi kielteiseen julkisuuteen. Tämä esimerkki mahdollistaa yrityksen someosumien seuraamisen kenen tahansa toimesta ilman raskasta sisäistä hyväksyntäprosessia erilliselle työkalulle tai somen aktiivista seurantaa.  

Työpöydällä suoritettavien tehtävien automatisointiin käytetään Power Automate Desktop -sovellusta. Mikäli käytät Windows 11 versiota, Power Automate Desktop löytyy valmiiksi asennettuna Microsoftin toimesta. Windows 10 käyttäjät voivat asentaa sovelluksen Microsoftin sivuilta ilmaiseksi.

Automatisointi perustuu paikalliseen tietokoneeseen asennettavaan sovellukseen sekä selainlaajennuksiin (Edge, Chrome, ja Firefox). Automaatioon voidaan liittää myös keinoäly, mutta tämä on lisämaksullinen palvelu. Lisäksi Power Automate mahdollistaa käyttäjästä riippumattoman automatisoinnin pilvessä. 

Monipuolisten ja alhaisenkoodin ratkaisujen runsaasta valikoimasta on hyvä muistaa, että kysymys ei ole itsearvoisesti paremmasta tavasta tehdä asioita, vaan erityisesti organisaation työntekijöiden voimaannuttamisesta tehokkailla työkaluilla.

Monimutkaisia asioita yksinkertaisesti ja ilmaiseksi rakentava järjestelmä on tietysti epärealistinen kuin ruotsalainen lintukoto.  Kun prosessi lakkaa olemasta yksinkertainen, kannattaa kysyä IT-kumppanin näkemystä ja kuvata myös ongelma, jota lähdetään ratkaisemaan. Soitto saattaa pelastaa pidempikestoiselta päänsäryltä.  

Nainen istuu kahden näytön ääressä.

Power Automate mahdollistaa myös koodiperäisten liittimien rakentamisen eri järjestelmiin.   Tämän jälkeen käyttäjät pystyvät käyttämään liitintä omissa Power Automate -ratkaisuissaan. Tämä on myös keino säästää kustannuksia Microsoftin ”Premium” lisenssien korkeammasta hinnasta. Tällaisista liittimistä ei välttämättä seuraa lisää ylläpitokuluja ja ne varmistavat, että liiketoiminnan kannalta kriittinen logiikka on testattu ja keskitetysti ylläpidetty. 

Tämä liitin palauttaa käyttäjätietoa kustomoidusta sovellusrajapinnasta ja sitä voidaan hyödyntää jatkossa hyödyntää käyttäjien toimesta myös Azuren logiikkasovelluksissa ja muissa Power-alustan työnkuluissa.

Panosta organisaatiosi tärkeimpiin tehtäviin – automatisoi loput! 

Automaatiota käytetään usein myös rutiinitöiden automatisoinnin lisäksi osana laajempaa IT-kehityksen ratkaisua. Erilaiset prosessiketjut saattavat myös osoittautua haastaviksi, jolloin automaation toteutuksessa tarvitaan toimittajan apua. Esimerkiksi käyttäjä aloittaa prosessin verkkosivuilla olevan älykkään chattibotin kautta, joka ohjaa täydentämään soveltuvan lomakkeen, luokittelee vastaukset keinoälyn perusteella ja lähettää tiedot ulkoisiin järjestelmiin, kuten CRM:ään, sovellusrajapinnan kautta. Tällaiset automaatiot vaativat jo laajempaa toteutusta kuin vain oman koneen työpöydällä.   

Pohdittavia kysymyksiä monimutkaisten prosessien automatisointiin ovat ainakin konfiguroinnin vaatima hiiren naksuttelujen viemä ylimääräinen työaika, testauksen suunnittelu sekä toteuttaminen, turvallisen jatkokehityksen varmistaminen, valmiin ratkaisun tallentaminen versionhallintaan, mahdollisesti useasta itsenäisestä moduulista koostuvan ratkaisun dokumentoiminen, ylläpidon kustannukset ja oman työn arvo. Tämän kaltaisiin tarpeisiin kumppanin, kuten Virnex, työkalupakissa on monesti vaihtoehtoisia tai edullisempia vaihtoehtoja.  

Microsoft Power Platform laski kuluja 74 %

Forresterin selvityksen mukaan Microsoft Power Platform laski kuluja 74 % mahdollistamalla kehityksen oman yrityksen sisällä. Manuaalisen työn automatisointi säästi viikoittain 1,6 tuntia työntekijää kohden (The Total Economic Impact™ of PowerApps and Microsoft Flow, a commissioned study conducted by Forrester Consulting, June 2018).

Työntekijöiden oma-aloitteinen toiminnankehitys tarkoittaa yrityksellesi parhaimmillaan merkittävää kannattavuusnousua. Toisaalta yrityksen sisäiselle kehitykselle olisi hyvä miettiä pelisäännöt valmiiksi sekä kommunikoida ne selkeästi.  Tarvittaessa saat meiltä tähänkin sparrausapua.  

Jos tämä herätti mielenkiintoa automaation käyttämiseen yrityksessäsi, niin ota yhteyttä asiantuntijoihimme alla olevalla painikkeella! Tavoitteenamme on saada kaikista asiakkaidemme palveluista mahdollisimman tehokkaita. 

Kuva kahdesta henkilöstä.

Ota yhteyttä

Meidän asiantuntijamme toimivat oppaina uudessa digitaalisessa maailmassa ja tekevät siitä ymmärrettävän​Tarvitsit sitten yksittäistä konsulttia osaksi yrityksesi tiimiä tai kokonaisnäkemystä tiedolla johtamisesta, ota meihin yhteyttä!

Kuva Hannu Mikkolasta

Hannu Mikkola

Liiketoimintajohtaja digitalisoinnin välineet

+358 40 545 3055

Hyvä palvelumuotoilu johtaa hyvään liiketoimintaan

Palvelumuotoilun lähtökohta on ymmärrys asiakkaan ja liiketoiminnan tarpeista. Jos suunnittelussa keskitytään pelkästään liiketoiminnan tarpeisiin, lopputuloksena voi olla palvelu, jota kukaan sen kohderyhmästä ei halua käyttää. Vastaavasti pelkkä asiakaskokemukseen keskittyminen ei välttämättä luo hyvää liiketoimintaa.

Mitä tahansa palvelua suunniteltaessa onkin hyvä varmistaa, että lähdetään varmasti ratkaisemaan oikeaa ongelmaa, joka vastaa myös liiketoiminnan tarpeisiin. Tämän jälkeen suunnitellaan palvelu niin, että se on käyttäjäystävällinen, brändin mukainen, saavutettava ja löydettävä, eli yhdellä sanalla toimiva.

Digitaalinen palvelumuotoilu

Digitaalisista palveluista puhuttaessa kyseessä on monesti esimerkiksi verkkosivusto tai verkkokauppa, mutta myös yrityksen sisäiset palvelut kuten IT-palveluidenhallinta on hyvä huomioida. Esimerkiksi isolla intranet-projektilla ei saavuteta paljoa hyötyä, jos lopputuloksena syntyvää palvelua ei kukaan löydä tai halua käyttää.

Palvelumuotoilusta on siis hyötyä, kun suunnitellaan uusia palveluita, mutta myös olemassa olevia palveluita voidaan tarkastella ja kehittää palvelumuotoilun keinoin. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kehitysprojektia, jonka aikana selvitetään nykyisen palvelun toimivuus, mahdolliset ongelmakohdat ja suunnitellaan palvelun käyttökokemus uudestaan.

Laajuudessaan kehitysprojekti voi olla jotain yhdestä konseptointityöpajasta jatkuvaan, vuosia kestävään kehitysyhteistyöhön.

Kuva kahdesta työkaversita
Kuvan etualalla kasvi. Taustalla tietokone.

Tässä jotain esimerkkejä haasteista, jotka olemme ratkaisseet palvelumuotoilun keinoin:

  • Miten digitalisoidaan palveluiden myynti ja siten vähennetään asiakaspalvelutyön tarvetta
  • Miten siirretään tuotteiden myynti kivijalkakaupoista verkkoon ja siten kasvatetaan myyntiä
  • Miten automatisoidaan tiedon siirtäminen eri järjestelmien välillä ja siten vähennetään manuaalista työtä
  • Miten lisätään näkyvyyttä tuotteille sekä brändille ja kasvatetaan liidien määrää
  • Miten helpotetaan kuntalaisten asiointia ja siten vähennetään kunnan työntekijöiden työtaakkaa
  • Miten yrityksen uudet palvelut saadaan nykyisten asiakkaiden tietoisuuteen ja käytettäväksi

Jos tämä herätti mielenkiintoa, niin ota yhteyttä. Tavoitteenamme on saada kaikista asiakkaidemme palveluista mahdollisimman hyvin muotoiltuja.

Ota yhteyttä

Meidän asiantuntijamme toimivat oppaina uudessa digitaalisessa maailmassa ja tekevät siitä ymmärrettävän​Tarvitsit sitten yksittäistä konsulttia osaksi yrityksesi tiimiä tai kokonaisnäkemystä tiedolla johtamisesta, ota meihin yhteyttä!

Kuva Hannu Mikkolasta

Hannu Mikkola

Liiketoimintajohtaja digitalisoinnin välineet

+358 40 545 3055

Siinä missä ensimmäisen sukupolven intranetit keskittyivät tärkeiden asiakirjojen keräämiseen niin toisen sukupolven intranetissä oli mahdollista jopa etsiä ihmisiä sisäisestä verkosta ja olla heihin yhteydessä! Moni näitäkin vielä käyttää, vaikka työelämässä olevien ihmisten vaatimustaso on jo aikaa sitten ajanut ohi näistäkin historiallisista alustoista. Mitä nykyaikaiset organisaatiot sitten tekevät?

 

Maailma on muuttunut – niin on myös intranet 

Viimeistään COVID 19 -viruksen aikaansaama työelämän mullistus on auttanut meitä jokaista ymmärtämään sekä toimivan sisäisen viestinnän että yhtenäisen työpaikkakulttuurin todellisen merkityksen.  

Intranetissä on kyse ihmisistä ja tiedosta. Kun tarvitset apua työssäsi, etsit usein selkeää ohjetta tai henkilöä, et asiakirjaa. Nykypäivän etä- ja hybridityön maailmassamme intranet on tarpeellisempi kuin koskaan aiemmin sillä tieto on hajaantunutta, eikä työkavereilta pääse yhtä helposti kysäisemään asioista ohimennen.   

Oletko miettinyt, että kun yrityksesi toimii hajautettuna useilla paikkakunnilla tai jopa eri aikavyöhykkeillä, missä yrityskulttuurisi elää? Intranet on yksi konkreettinen ilmentymä organisaatiostasi digitaalisessa muodossa. Se on kuin kotipaikka, jossa yrityskulttuurisi näkyy ja tuntuu. Siellä jaetaan tarinoita, kommunikoidaan, eletään arvoja ja koetaan yhdessä… 

Tämän vuoksi perinteiset dokumenttikansiot eivät enää riitä intranetiksi, vaan niistä täytyy tulla digitaalisia kahviloita, joissa tavataan ja keskustellaan käyttäen niin tietokoneita, kännyköitä kuin tablettejakin. Fiiliksen pitäisi olla lähempänä kavereidesi kanssa ulkona käymistä kuin museoretkeä kansalliskirjaston arkistoon. 

Kuva kahdesta henkilöstä.
Työntekijöitä työskentelemässä tietokoneilla yhdessä

Intranet on koko organisaation viestintäkanava 

Hyvin toteutettuna nykyaikainen intranet mahdollistaa toimivan tavan sisäiselle viestinnälle. Sisäisten sähköpostien sumaa ei enää synny saapuvien laatikkoon, ja viestintä kulkee esteettömästi ja läpinäkyvästi eri yksiköiden välillä.

Niinpä modernin intranetin tulee tarjota kanava ja helpot työkalut kaikkeen dokumenttien sähköisestä allekirjoittamisesta yksityiseen chattiin ja videopuheluihin.

Ratkaisevan tärkeää on tiedon organisoinnin ja metadatan ymmärtäminen. Olennaista on tiedon järjestäminen siten, että voit kohdistaa tietoja ja viestintää dynaamisesti oikeille henkilöille.

Ajankohtainen tieto työkavereista ja siitä mitä kukin tekee, missä paikassa ja missä projektitiimissä, auttaa ihmisiä löytämään tarvitsemansa avun ja koordinoimaan työtään muiden kanssa.

Hyvin tehty intranet mahdollistaa avoimen ja läpinäkyvän työskentelyn, luomatta tarpeetonta ”melua” koko organisaatioon. 

Kohdennettu sisällön kuratointi

Erinomaisessa intranetissä käy mielellään usein, ja jokainen käynti on lyhyt ja tarkoituksenmukainen, koska tieto löytyy nopeasti. Uutta tietoa syntyy jatkuvasti ja olemassa olevaan sisältöön tulee päivityksiä. Tästä syntyvä tiedon tulva taklataan kuratoimalla (lat. curare ”huolehtia, hoitaa, välittää”).

Wikipedian mukaan, ”Kuratointi tarkoittaa sisällön keräilyä uudeksi sisältöyksiköksi. Kuratointia voidaan kutsua myös suodattamiseksi tai harkituksi keräilyksi, sillä järkevästi tehty keräily antaa yleisölle mahdollisuuden saada sisällöstä irti merkitystä.

Tehokas kuratointi perustuu sisällön selkeään omistukseen. Kun aiheen asiantuntijalla on yksiselitteinen omistusoikeus tarjoamiinsa tietoihin ja toimivat työkalut sen hallintaan, sisällön hallinta on paljon helpompaa. 

Kun viestintä on kohdennettu oikein, jokainen työntekijä näkee itselleen merkityksellisen ja tarpeellisen sisällön. Tieto yksikköösi tulevasta uudesta työkaverista on merkityksellinen ja Intranetin viestintätyökaluilla voit lähettää hänelle tervetulotoivotuksen. Tieto paloharjoituksesta on tarpeellinen vain niille, jotka työskentelevät kyseisessä kiinteistössä.   

Nykyaikainen intranet tarjoaa helpot ja tehokkaat työkalut sisällön kuratointiin.  

Kaksi työntekijää työskentelemässä tietokoneella
Mies ja nainen selaavat lehtistä yhdessä

Vapauta organisaatiosi koko potentiaali 

Nykyaikainen intranet toimii yhtä tehokkaasti mobiilissa kuin IT-tukihenkilön pöytäkoneella. Riippumattomuus ajasta ja paikasta mahdollistaa jokaisen työntekijän tasapuolisen kohtelun, niin rakennustyömaiden parakeissa, tehtaan taukohuoneissa ja rekka-autonkuljettajan kopeissa kuin tietotyöntekijän etäpisteessä.

Yrityskulttuurisi kukoistaa ja sen myötä tapahtuu viestinnällistä taikuutta. Tämä on mahdollista, kun oikeat työkalut kohtaavat oikeat sisäisen viestinnän prosessit. Näin ihmiset ja koneet toimivat saumattomasti yhteen, hyödyntäen toistensa vahvuuksia.

Asiakkaamme hyödyntävät nykyaikaisimpia työkaluja intraneteissään

Me Virnexissä olemme digitaalisen työn strateginen kumppanisi.

Pohditko yrityksesi ensimmäistä Intranet-ratkaisua tai mietitkö miten vanhasta Intrasta voisi kätevimmin siirtyä moderniin mobiili-intranetiin? 

Olemme tehneet vuosikymmenten ajan asiakkaillemme tehokkaita Intranet-ratkaisuja viimeisimpiin teknologioihin perustuen ja tältä tietopohjalta olemme tuottaneet uuden ajan Lumo Intranetin, joka on yhtä vaivatonta hankkia, kuin ottaa käyttöönkin.

Ota meihin yhteyttä ja keskustellaan yrityksesi tarpeista ja saat asiantuntijoiltamme konkreettisen ehdotuksen teidän digitaalisen viestintänne tehostamiseksi. Toteutamme työn huippuammattilaisten taidoin ja iloitsemme yhdessä projektisi onnistumisesta. Intohimomme on auttaa yritystäsi kehittymään ja menestymään niin myötä- kuin vastoinkäymisissä.