Case Laurea Smart
Koulutusverkkokauppa, joka tukee jatkuvaa oppimista
20.08.2024 | Verkkopalvelut
Kampukset
6 kampusta Uudellamaalla
Henkilöstö
600
Opiskelijamäärä
Tutkinto-opiskelijoita n. 10 000, Ei-tutkinto-opiskelijoita n. 9000.
Laurea on Uudellamaalla kuudella kampuksella toimiva ammattikorkeakoulu. Opiskelussa Laureassa keskeistä ovat työelämän tarpeista tulevat aidot toimeksiannot, joiden ansiosta opiskelijat verkostoituvat jo opiskeluaikanaan ja oppivat tärkeitä työelämässä tarvittavia taitoja. Laurean strategisena tavoitteena on olla tulevaisuuden digitaalinen, ammatillista oppimista uudistava korkeakoulu, joka tarjoaa monimuotoisia, avoimia ja joustavia oppimisratkaisuja uudistuvan työelämän tarpeisiin.
Virnex toteutti Laurealle modernin ja monipuolisen verkkokaupan, joka palvelee erityisesti ei-tutkintoon johtavan koulutuksen tarpeita.
Asiakas
Laurea on kansainvälinen ja monialainen ammattikorkeakoulu, joka toimii kuudella paikkakunnalla Uudellamaalla. Laurea tarjoaa sekä tutkintoon johtavaa että ei-tutkintoon johtavaa koulutusta eri aloilta. Laurean koulutuksissa korostuvat työelämälähtöisyys, yrittäjyys, innovaatiot ja palveluajattelu. Laurealla on noin 10 000 tutkinto-opiskelijaa ja noin 9 000 ei-tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijaa. Laurea työllistää noin 660 henkilöä ja sillä on 6 kampusta Uudenmaan alueella.
Haaste
Laurea halusi vastata yhteiskunnan kasvavaan jatkuvan oppimisen haasteeseen ja kehittää koulutustarjontaansa asiakaslähtöisesti. Laurealla oli kuitenkin ongelmia koulutustensa näkyvyydessä ja ilmoittautumisprosesseissa. Laurean koulutustarjonta oli hajautettu eri koulutustyypeittäin laurea.fi-sivustolle, joka ei tarjonnut keskitettyä koulutushakua. Lisäksi eri koulutustyypeillä oli erilaisia osto- ja ilmoittautumisprosesseja, jotka olivat osin manuaalisia ja työläitä. Laurean asiakkaat, sekä yksityishenkilöt että yritykset, kokivat vaikeaksi hahmottaa, millaista koulutusta ja missä ja koska on tarjolla, ja mitkä koulutukset sopisivat heille itselleen tai heidän työntekijöilleen.
Ratkaisu
Laurea kilpailutti keväällä 2023 verkkokaupan, jonka Virnex voitti. Virnex toteutti Laurealle WordPress- ja WooCommerce-pohjaisen verkkokaupan, joka on räätälöity Laurean koulutusorganisaation tarpeisiin. Verkkokauppa on nimeltään Laurea Smart, ja se löytyy osoitteesta smart.laurea.fi. Laurea Smart on koulutusverkkokauppa, joka keskittyy ei-tutkintoon johtavan koulutuksen tarjontaan. Verkkokaupassa on tarjolla avoimen ammattikorkeakoulun, täydennyskoulutuksen, erikoistumiskoulutuksen ja tilauskoulutuksen tuotteita ja palveluita. Verkkokaupan tuotteet siirtyvät pääsääntöisesti integraation avulla Peppi-oppilashallintajärjestelmän rajapinnasta. Peppi-järjestelmän ja Smartin välistä integraatiota hoidetaan Frends iPaaS-alustalla. Integraatio on kaksisuuntainen ja koulutustuotteiden tiedot siirtyvät Pepistä Smarttiin ja vastaavasti koulutustuotteiden ostaneiden henkilöiden ilmoittautumistiedot välitetään takaisin Peppiin.
Laurea Smart -verkkokaupan keskeiset hyödyt
- Koulutusten näkyvyys ja saavutettavuus on parantunut. Verkkokaupassa on helppo selata ja hakea koulutuksia eri kriteereillä, kuten aihealue, koulutustyyppi, paikkakunta, hinta ja alkaa. Verkkokauppa on myös responsiivinen ja toimii eri päätelaitteilla.
- Ilmoittautumisprosessit ovat yhtenäistyneet ja automatisoituneet. Lähes kaikilla koulutustuotteilla on sama ilmoittautumisprosessi, joka on selkeä ja helppo. Asiakas voi ostaa koulutuksen verkkomaksulla tai laskulla, ja saa vahvistuksen ja ohjeet sähköpostiinsa. Ilmoittautumistiedot siirtyvät suoraan Peppi-järjestelmään, jolloin manuaalinen työ vähenee.
- Tuotesivujen luonti on helpottunut ja selkeytynyt. Verkkokaupassa on yhtenäinen ja houkutteleva tuotesivupohja, johon voi lisätä koulutuksen perustiedot, kuvauksen, kohderyhmän, tavoitteet, sisällön, toteutustavan, opettajat, hintatiedot ja muut tarvittavat tiedot. Pääosa tuotesivujen tiedoista siirtyy automaattisesti Peppi-järjestelmästä verkkokauppaan, jolloin työmäärä vähenee.
- Asiakaspalvelukanava on yhtenäistynyt. Verkkokaupassa on yksi yhteinen asiakaspalvelukanava, johon asiakkaat voivat ottaa yhteyttä sähköisillä lomakkeilla tai sähköpostitse. Lisäksi asiakaspalvelukanavaan voidaan verkkokaupasta esimerkiksi tietyissä virhetilanteissa automaattisesti integraation kautta luoda asiakastikettejä. Asiakaspalvelukanava toimii Efecte -palvelunhallintajärjestelmä, jossa asiakaspalvelijat voivat hallinnoida ja ratkaista asiakastikettejä.
- Markkinointimahdollisuudet ovat lisääntyneet. Verkkokaupassa on mahdollista hyödyntää erilaisia markkinointitoimia, kuten uutiskirjeitä, some-kampanjoita, alennuskoodeja, lahjakortteja, suosittelumarkkinointia ja ristiinmyyntiä. Verkkokaupassa on myös mahdollista seurata asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja kiinnostuksen kohteita, ja tarjota heille räätälöityjä koulutusehdotuksia.
Laurea Smart -verkkokauppa on ollut Laurealle merkittävä kehitysaskel jatkuvan oppimisen edistämisessä ja koulutuspalveluiden kehittämisessä. Verkkokauppa on saanut positiivista palautetta sekä Laurean sisäisiltä että ulkoisilta asiakkailta. Verkkokauppa mahdollistaa myös Laurealle uusien koulutustuotteiden ja -palveluiden luomisen ja testaamisen ketterästi ja asiakaslähtöisesti.
”Ennen tätä verkkokauppaa yksi iso haaste oli se, että Laurea.fi-sivusto ei tarjonnut keskitettyä koulutushakua, joka olisi mahdollistanut koulutustarjonnan selailun kätevästi kokonaisuudessaan. Erityisesti tämä näkyi siinä, että ei-tutkintoon johtava koulutus oli vaikeasti hahmotettavissa ja käyttäjien oli vaikea löytää heille sopivia koulutuksia.”
Tuuli Rinne, kehityspäällikkö, Laurea
Ota yhteyttä
Luomme ihmislähtöisiä digitaalisia ratkaisuja ja palveluita, joiden avulla asiakkaamme menestyvät. Olemme asiakkaillemme luottokumppani, joka kasvaa ja kehittyy asiakkaidemme tarpeiden mukaisesti. Miten voimme olla avuksi?